بازدید 12412
مرور روزنامه‌های شنبه ۴ شهریور

اهمیت عضویت ایران در بریکس از نگاه همتی / چرا پریگوژین کشته شد؟ / تحلیل روزنامه دولت از عضویت ایران در بریکس

مستندات رشد اقتصادي در دولت روحاني و رئیسی، حقوق ملت در محاق اصل ۸۵ قانون اساسي، کدام ایران را می خواهیم به رونالدو نشان دهیم؟ بریکس، فرصتی برای تهران، نادیده گرفتن تغییرات اقلیمی از احمدی نژاد تا ترامپ، تحریم نفت ایران برداشته شد؟ اتهامات رئیس جمهور سابق آمریکا، تورم و سلطنت فروش اقساطی و وعده وزیر برای عبور از تونل پنج ساله تورم بالا، از مورادی است که موضوع گزارش های خبری و تحلیلی روزنامه های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۹۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۲ 26 August 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز شنبه چهارم مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که عضویت ایران در بریکس و بازتاب آن، توافق تهران و واشنگتن با دیپلماسی پنهان، لزوم اعمال اقتدار در حل مناقشه آبی ایران و افغانستان و تاوان خیانت پریگوژن و روایت باقری از روند آزادسازی ارزها در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم: 

اهمیت عضویت ایران دربریکس و آینده ارز واحد


عبدالناصر همتی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد نوشت: نظر به سياست‌هاي سلطه‌گرانه امريكا و تحريم‌هاي طولاني‌مدت عليه اقتصاد ايران، عضويت كشورمان در بريكس از اهميت برخوردار است و خبري مثبت و يك سياست راهبردي مفيد است.  البته اين نكته را هم بايد توجه كرد كه تشكيل پيمان‌هاي منطقه‌اي و چندجانبه نظير بريكس، اقدامي است توسط برخي كشورهاي نوظهور، عمدتا براي به چالش كشيدن توسعه نفوذ غرب و نيز در چارچوب تلاش برخي آنها براي دستيابي به بازارهاي باثبات براي كالاهاي خود و كنترل نظم اقتصادي موجود جهاني.  بدون شك، صحبت در مورد ارز جديد بريكس به خودي خود يك شاخص مهم از تمايل بسياري از كشورها براي تنوع بخشيدن به دلار است. البته يك نظم جديد اقتصادي جهاني از ارز جديد بريكس يا دلارزدايي يك شبه پديدار نخواهد شد. علي‌رغم موانعي كه بر سر راه دلارزدايي وجود دارد، عزم گروه بريكس براي اقدام نبايد ناديده گرفته شود. از آنجايي كه ۵ كشور جديد ازجمله ايران به بريكس خواهند پيوست، اين گروه احتمالا برنامه دلارزدايي خود را افزايش خواهد داد. البته تلاش‌هاي دلارزدايي هم در سطح چندجانبه و هم در سطح دوجانبه با مشكلات جدي مواجه شده است.  

اگرچه صحبت در مورد ارز بريكس شتاب بيشتري گرفته است، اطلاعات محدودي در مورد مدل‌هاي مختلف در دست بررسي وجود دارد. بلندپروازانه‌ترين مسير چيزي شبيه به يورو خواهد بود، واحد پولي كه ۱۱ كشور عضو اتحاديه اروپا در سال ۱۳۹۹ به تصويب رساندند. اما باتوجه به عدم تقارن قدرت اقتصادي و پويايي سياسي پيچيده در بريكس، مذاكره براي يك ارز واحد دشوار خواهد بود. نسخه بريكس از يورو در حال حاضر بعيد است. هيچ يك از كشورهاي درگير تمايلي به توقف ارز محلي خود نشان نمي‌دهند. در عوض، به نظر مي‌رسد هدف ايجاد يك سيستم پرداخت يكپارچه كارآمد براي تراكنش‌هاي فرامرزي به عنوان اولين گام و سپس معرفي يك ارز جديد باشد.  حضور در بريكس قطعا مي‌تواند مفيد باشد ولي توجه شود مشكل توسعه كشور ما عمدتا از شيوه نامناسب حكمراني و نيز نتيجه تداوم تحريم‌هاست. قبلا هم توضيح دادم، لازمه تداوم و تقويت سياست كاهش تكيه بر دلار در قالب اين‌گونه پيمان‌ها، تقويت ارزش پول ملي است و اين امر بدون يك سياست مالي و پولي مناسب و هماهنگ و برنامه كنترل نوسانات اقتصادي و تقويت ثبات اقتصاد و مهار تورم ممكن نيست.


  همكاري در چارچوب بريكس و نظاير آنها اقدامي است كه در ميان‌مدت و بلندمدت مي‌تواند نتايج مثبت تجاري و اقتصادي براي ما داشته باشد، اما، توجه شود كه نيازهاي ارزي، تجاري و سرمايه‌اي ايران بيشتر كوتاه‌مدت است. رقابت با قدرت‌هاي اقتصادي منطقه نظير تركيه و عربستان يك امر جدي است و فاصله عقب‌ماندگي ايران از آنها، كه قرار بود در ۱۴۰۴ قدرت اقتصادي اول منطقه باشد، به سرعت در حال عميق‌تر شدن است. با ادامه محدوديت روابط بانكي بين‌المللي و از همه مهم‌تر اصرار بر تداوم برنامه‌هاي نامناسب اقتصادي در كنار تداوم تحريم‌ها، ورود تكنولوژي و سرمايه خارجي به كشور را به عنوان موتور رشد و توسعه، محدود مي‌سازد.  اين را هم بايد توجه كرد، قدرت‌هايي نظير چين و هند كه به ترتيب قدرت‌هاي دوم و پنجم اقتصادي جهان مي‌باشند، در تلاش براي يافتن بازار براي كالاها و خدمات خود و از همه مهم‌تر، ارتقاي نقش خود در نظم بين‌المللي هستند و در عين تلاش براي ايجاد بلوك‌هاي چندجانبه براي رسيدن به مقصود خود، همكاري‌ها و روابط اقتصاد خود با غرب را نيز بي‌وقفه و بدون ايجاد تنش، گسترش مي‌دهند. اما، اين امر نمي‌تواند مانع تلاش ايران براي بهره‌برداري از اين‌گونه پيمان‌ها باشد، منوط به آنكه شرايط لازم براي منتفع شدن از آن در سياست‌هاي كلان كشور تدبير شود.

 

عضویت تاریخ‌ساز


امیر خدادادهمدانی طی یادداشتی در شماره امروز ایران با عنوان عضویت تاریخ‌ساز نوشت: توسعه فرامرزی و روزافزون فناوری‌های نوظهور از محورهای نشست سران «بریکس پلاس» بود؛ تا جایی که «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در نشست ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی پیشنهاد تأسیس مرکز هوش مصنوعی برای کشورهای عضو بریکس را مطرح کرد و از فواید و مضرات توسعه هوش مصنوعی در سطح جهان سخن گفت. همچنین «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند که عضو مهم این گروه تأثیرگذار بین‌المللی است، پیشنهاد همکاری در زمینه فضا را داد و گفت: ما برای تشکیل سامانه ماهواره‌ای بریکس تلاش می‌کنیم؛ امکان تشکیل مرکز تحقیقات فضایی بریکس وجود دارد، مرکزی که به نفع همه بشریت است. بر همین مبناست که آخرین گزارش سالانه درباره توسعه رقابت ملی نوآوری بریکس، حکایت از آن دارد که کشورهای عضو این گروه، یک‌ششم هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه در سراسر جهان را انجام داده و یک‌چهارم کل مقالات تحقیقاتی حوزه فناوری را تولید کرده‌اند. این پنج کشور همچنین مجموعاً بیش از ۶ تریلیون دلار محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته را صادر کرده‌اند؛ رقمی که یک‌چهارم کل صادرات جهان در این زمینه را شامل می‌شود. به گفته کارشناسان، کشورهای بریکس پتانسیل همکاری گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری زیستی، تغییرات آب‌وهوا، توسعه انرژی‌های نو و فناوری‌های فضایی دارند.

اکنون و در سال ۲۰۲۳ ظرفیت‌های کشور‌ها برای به اشتراک گذاشتن و توسعه ضروری قلمداد می‌شود و این مهم را در نطق کلیدی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاسیه بریکس‌پلاس شاهد بودیم. آنجا که سیدابراهیم رئیسی اعلام کرد: «به دلیل موقعیت خاص ترانزیتی و با برخورداری از منابع گسترده انرژی و همچنین توان بالای علمی و مهندسی در حوزه‌های متنوع، از جمله: تولیدات صنعتی، فناوری، نانو و پزشکی، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری، اقدام مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری با کشور‌ها اعلام می‌داریم.» در این میان اقتصاد‌های بزرگ و قطب‌های تحقیقاتی فناوری‌های نوظهور در گروه بریکس که از ارتباطات بی‌سیم گرفته تا محاسبات کوانتومی، دارای دانش و قدرت قابل‌توجهی هستند، برای همکاری با علاقه‌مندان به عضویت در بریکس اعلام آمادگی کرده و می‌توانند دستاورد‌های خود در زمینه فناوری‌های فضایی، مانند ماهواره و یا هوش مصنوعی را به اشتراک بگذارند؛ بنابراین حالا که تجارت بین کشور‌های بریکس طی پنج سال گذشته ۵۶ درصد افزایش یافته و به ۴۲۲ میلیارد دلار رسیده، تولید جهانی ۲۵.۷ درصدی آن‌ها با برنامه‌هایی که در این اجلاس اجرا می‌شود، افزایش می‌یابد. پیوستن ایران به این گروه قدرتمند جهانی، روز‌هایی همراه با پیشرفت و توسعه را نوید می‌دهد، همانگونه که رئیس‌جمهور تأکید کرد: «مطمئناً فواید عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس تاریخ‌ساز خواهد شد و فصلی نو و گامی قوی‌تر در جهت عدالت، انصاف، اخلاق و صلح پایدار در صحنه بین‌المللی رقم خواهد زد.»

 

چرا پریگوژین کشته شد؟


عبدالرضا فرجی‌راد دیپلمات پیشین و استاد ژئوپلیتیک دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: روز چهارشنبه بود که خبر رسید، هواپیمای یوگنی پریگوژین در آسمان مسکو سقوط کرده و رهبر گروه واگنر به همراه برخی از فرماندهان آن کشته شده‌اند. در همین راستا بود که تحلیل‌های مختلفی از علت و نحوه کشته شدن رهبر شورشی گروه واگنر از سوی رسانه‌ها و کارشناسان مطرح شد. در نتیجه برای پاسخ به این سوال که چرا پریگوژین کشته شده و آیا این موضوع توسط ولادیمیر پوتین به منظور تنبیه برخی رهبران واگنر انجام شده باید براساس یکسری از تجربیات مساله را تحلیل کرد. می‌دانیم که در روسیه یک شیوه رفتاری وجود دارد که براساس آن می‌توان اقداماتی از این دست را تجزیه و تحلیل کرد. ما در طول ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته شاهد هستیم که بسیاری از مخالفان پوتین از تجار گرفته تا مخالفان سیاسی به نحوی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند و برخی از آنها نیز از بین رفته‌اند. شورش یوگنی پریگوژین علی‌رغم عملکرد مثبتش در جنگ اوکراین باعث تشدید اختلافات و گمانه‌زنی‌های زیادی شد، زیرا شورش و حمله گروه واگنر به داخل خاک روسیه که دو ماه قبل اتفاق افتاد، عملا اقدامی علیه پوتین و نظام حکمرانی او محسوب می‌شد.

حتی در جایی رهبر گروه واگنر اعلام کرده بود، پوتین رهبری است که به درد امروز روسیه نمی‌خورد. بنابراین چنین ماجرایی که اقتدار پوتین را زیر سوال برد، در فرهنگ سیاسی روسیه بسیار مهم و حساس محسوب می‌شود. در چنین شرایطی بود که طی توافقی میان پوتین و الکساندر لوکاشنکو، قرار شد پریگوژین و نیروهایش به صورت موقت به بلاروس بروند، با این حال شواهد نشان می‌دهد که رهبر شورشی واگنر دائما‌ در میان بلاروس، روسیه و قاره آفریقا در حال رفت و آمد بوده است؛ امری که نشان می‌داد وی قصد داشته دوباره فعال شود و با توجه به تجربیات قبلی در مورد مخالفان پوتین، طبیعی است که دستور مرگ پریگوژین از سوی کاخ کرملین صادر شده باشد. دلیل چنین تحلیلی این است که اولا پرواز رهبر گروه واگنر، مسیر طبیعی خود را طی کرده و در لحظه فرود سقوط کرده است. دوما بخش مهمی از رهبران نظامی این گروه نیز در این پرواز بودند که ظن و گمان‌ها را مبنی بر علاقه کرملین جهت راحت شدن از شر آنها تقویت می‌کند. از سوی دیگر سوال مهم این است که پس از کشته شدن پریگوژین چه بر سر گروه واگنر آمده و آیا ممکن است آنها دوباره علیه پوتین دست به شورش بزنند؟ در مورد فعالیت‌های مهم اقتصادی گروه واگنر به خصوص در آفریقا و خاورمیانه نیز اکنون ابهاماتی وجود داشته و برخی می‌پرسند که با توجه به اهمیت نظامی و اقتصادی این گروه برای کرملین، آیا پوتین حاضر به منحل کردن آن می‌شود؟


برای پاسخ به این سوالات می‌توان گفت برخی کشورها محور فعالیت‌هایشان امنیتی بوده و برخی دیگر نیز با محوریت اقتصادی عمل می‌کنند. به عنوان مثال چین در سیاست خارجی به واسطه ظرفیت‌های بالا، منافع خود را در اقتصاد و سرمایه‌گذاری تعریف کرده است. از سوی دیگر کشورهایی نظیر روسیه که ظرفیت‌های اقتصادی‌شان در مقایسه با چین یا هند کمتر است، منافع اقتصادی خود را با مقولات امنیتی دنبال می‌کنند. به همین دلیل است که روس‌ها به فروش امنیت روی آورده‌اند و در ازای آن سعی می‌کنند در کشورهایی که فعالیت دارند از منابع و معادن آنها بهره‌برداری کنند.


بنابراین با توجه به کشته شدن رهبر گروه واگنر و عدم تشکل آنها به واسطه استقرارشان در منطقه‌ای کوچک در بلاروس این گمان تقویت می‌شود که واگنر دیگر تهدیدی جدی علیه پوتین محسوب نمی‌شود. در واقع از آنجا که لوکاشنکو از متحدان اصلی پوتین بوده و زیر نفوذ روسیه قرار دارد، چندان اجازه آزادی عمل به اعضای واگنر بدون هماهنگی با مسکو نخواهد داد. بنابراین به شخصه معتقدم گروه واگنر به واسطه کشته شدن پریگوژین دچار چندپارگی می‌شود، به طوری که بخشی از آنها ممکن است همچنان به سنت رهبر کشته‌شده خود پایبند بمانند، اما دیگر اعضای این گروه احتمالا یا از آن خارج شده یا به ارتش روسیه خواهند پیوست. در نتیجه بعید به نظر می‌رسد که پوتین دوباره به واگنری‌ها اعتماد و اجازه جان گرفتن دوباره آنها را صادر کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۵۴
همتی به همین خیال باشه?همچنین ایت الله رئیسی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
آقای همتی !
شما خوب می دانید که حتی اگر FATF امضا شود هم باز بانک های رتبه بالای دنیا به دلیل پروتکل های جدید شان ، نمی توانند با بانک های درجه پایین و ناتراز مثل کشور ما وارد همکاری شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
آیه یاس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
چین بزودی کدخدای جدید میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
همتی گفته عضویت در بریکس خوب است، ظریف وزیر امور
خارجه سابق گفته عضویت ما در بریکس خبر خوبی است، چرا ما باید همیشه آیه یاس بخوانیم؟
دولت دستاورد های کاغذی. دولت دکتر و مهندس ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
کجایش دولت دکتر مهندس‌هاست؟؟؟ مهندس و دکتر ندیدی احتمالا تو عمرت!!!؟
کیهان تیتر زده کشف حجاب جرم مشهود است
آقای کیهان ، آیا کشف حجاب تنها جرم مشهود در جامعه و سطح شهر است. اگر جواب شما بله است و جرم مشهود و حتی اثرگذارتر از کشف حجاب در جامعه به عینه وجود ندارد باید به یقین رسید که شما در این شهر زندگی نمیکنید و اگر جواب شما به دهها بلکه صدها جرم مشهود مثبت است که اتفاقا بر زندگی روزمره و آینده این جامعه بسیار تاثیر گذار تر بوده تا جایی که کارت را برای مردمان جامعه به استخوان رسانده چرا هیچگاه دادستان به عنوان مدعی العموم از دهها نهاد دولتی که جرم مشهود مرتکب میشوند طرح دعوا در دستگاه های قضایی نکرده است شکایت از این نهادهای پرقدرت وظیفه شهروند نیست. الان کار را به جایی رسانده اید که برای یک جرم شرعی که خیلی از فقها آن را جرم ندانسته اند شهروند را در برابر شهروند به اسم آمر به معروف قرار داده اید که این نحوه امر به معروف تمام اصول شناخته شده از اسلام را که تا کنون در مدارس و دانشگاه ها تدریس کرده اید زیر سئوال برده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
خب همه می دانند" کشف حجاب جرم مشهود است" و جای بحث نیست مهم این است که لایحه اصل ۸۵ اجرایی شود تا جلوی جرم گرفته شود و جوانان این مملکت که آینده سازان کشور هستند از نظر اخلاقی دچار لغزش و انحراف نشوند این مهم تر از جرم دانستن کشف حجاب است.
جنبش فواحش واقعا کثیفه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
از تابناکی های گرامی انتظار دارم روی این کامنت هیچ واکنشی نشان ندهید
حتی ارزش آن را هم ندارد
سهم بریکس و شانگهای روی هم 26% !
آمریکا بیشترین سهم را از تولید ناخالص(GDP) جهان دارد .
تولید کننده (هرجای دنیا باشد) باعث رشد و رونق اقتصادی بوده و (کار و تولید)، موجب ایجاد بدهی برای مصرف کننده(هرجای دنیا باشد)می شود. تولید ایجاد طلب می کند و مصرف ایجاد بدهی می کند. خلق پول اگر برای طلب (تولید)باشد ،رشد و رونق ایجاد می کند ولی اگر برای بدهی (مصرف)باشد ، باعث تورم و رکود می شود.
این یک اصل کلی در اقتصاد است.
بنابراین کشور آمریکا چون بیشترین سهم را در تولید جهانی دارد ( بیشترین طلب را نیز از جهان دارد) ، طبیعی است که اکثر کشورهای دنیا(مصرف کننده)بدهکار جهان شوند. آمریکا چاره‌ای ندارد برای وصول طلب خود از جهان ، دلار چاپ کند و با ایجاد تورم برای جهان ، طلب خود را بگیرد. دلار ارز داخلی کشور آمریکا ست، ولی مشکل دنیا ست.
خانه قاضی گردو هست ولی حساب و کتاب دارد.
تراز طلب و بدهی باید صفر شود. (تعادل)
کشور آمریکا با رونمایی از تکنولوژی نسل پنجم و ششم خود ( انرژی تولید از خورشید و نیروی کار از هوش مصنوعی)، هزینه های تولید را به شدت کاهش می دهد. و اول بودن خود را در تولید (طلب)جهانی حفظ خواهد کرد.
و این چرخه ادامه دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
اولا تولید ناخالص ملی بریکس از اعضای گروه ۷ بیشتر شد. ثانیا ۶۱ درصد برق آمریکا از ذغال‌سنگ تولید میشه با اعتماد به نفس حرف نزن. این روزها مردم باسوادتر شدن آمریکا تا ده درصد برق تجدیدپذیر هنوز خیلی فاصله داره و افرادی مثل ترامپ هم مخالف تجدیدپذیرن!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
قبل از چرت و پرت بلغور کردن یه سرچ تو اینترنت بزن و از عینک استفاده کن
دوما یه سرچ دیگه هم بزن توی سایت اربابت اونجا نوشت چین بزودی تو اقتصاد سرور انریکا اربابت میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
جواب 09:44
سهم زغال سنگ در تولید برق ،
هند 70%
چین 61%
آمریکا 24%
کمکت کردم
برای فهم مطلب باید خودت هم تلاش کنی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
کم کم که بریکس و شانگهای و ... شروع به کار کردند و جا افتادند و کشورهای بیشتری را به عضویت پذیرفتند آمریکا باید با تک قطبی گری خود بر اقتصاد دنیا خداحافظی کند.
آمریکا با تک قطبی گری اقتصادی و دلاری خود به دنیا زور می گوید تا به منافع بیشتری دست یابد ولی اگر این تک قطبی گری با بوجود آمدن قطب های اقتصادی دیگر در بریکس و شانگهای و ... شکسته شود به مروز زمان سلطه آمریکا بر دنیا هم تمام خواهد شد که این به نفع تمام کشورهای مستقل دنیا خواهد بود.
بدون برجام بریکس کشک است
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
بهترین تشبیه بریکس و وزن و اندازه و اهمیت آن را دیشب دکتر پدرام سلطانی توییت کرد


✅۱-بخش اعظم ذخایر ارزی ۳۲۰۰ میلیارد دلاری چین به دلار آمریکاست.

‏۲- چین برای جلوگیری از بحران اقتصادی نیاز به تضعیف یوان و تقویت دلار دارد.

‏۳- آمریکا بزرگترین مقصد صادرات چین و هند است.

‏۴- آمریکا دومین مقصد صادرات برزیل و آفریقای جنوبی است.
‏همه آنها نیازمند حفظ دلار هستند.
‏برای ⁧ #دلارزدایی⁩ جای اشتباهی تشریف برده‌ اید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
گلابیای برجام گندیده شده فقط تو میتونی بخوریش
این کیهان خیلیی باحاله هر اتفاقی که در جهان میفته وصل می کنه به افول و ضعف آمریکا از سیل و باران در شرق آسیا تا شلیک یک فشنگ در دورترین نقطه افریقا تمامش ختم به افول امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
برای این است که جناب شریعتمداری نیاز به روان درمانی دارد..
تا توافق برجام امضا نگردد
تا اف ای تی اف تصویب و امضاء نگردد

هیچ پیمان از جمله شانگهای و بریکس و مریکس !!! نمیتواند هیچگونه کاری برای ما بکند
رهبران هند و برزیل صراحتا گفتند که بریکس اصلا آلتر ناتیوی برای امریکا نیست و نخواهد بود
و این اتحادیه ۴۰ درصد جمعیت دنیا و تنها ۳۵ درصد اقتصاد دنیا را دارد

ولی امریکا و اروپا جمعا کمتر از ۱۰ درصد جمعیت دنیا ولی ۵۵ درصد اقتصاد دنیا را در اختیار دارند و اصلا قابل مقایسه نیستند

و روابط تجارتی ما با جهان فقط نفت در مقابل غذا و دارو با نطارت کامل و جامع

سازمان ملل متحد و امریکا است و هرگونه پیشرفت ما مستلزم ازاد شدن تجارت مان با کل دنیا است
و تا تنش زایی را کنار نگذاریم و دست از جاه طلبی های منطقه ای و جهانی پر

هزینه و اشتباه شکست خورده مان برنداریم هر روز عقب مانده تر میشویم

و چین که بزرگترین اقتصاد دنیا پس از آمریکاست اثلا خطر نمیکند که بخاطر ۲۰

میلیارد دلار تجارت پنهانی با ما ۷۰۰ میلیارد دلار تجارت سالیانه با امریکا و ۲۵۰ میلیارد دلار تجارت با اروپایش را به خطر بیندازد

لطفا اینقدر به فهم و شعور مردم توهین نکنید و وقت و انرژی و سرمایه و عمر با

ارزش مردم و خصوصا جوانان و کشور را بیش از پیش تلف نکنید و هدر ندهید
.
خودمان که برنامه اقتصادی درست و درمونی نداریم و به بی راه میریم، خوبی بریکس این است که شاید با سوارشدن بر قطار دیگران به یه جایی برسیم.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
ما که بلد نیستیم ارزش پول مملکتمون را حفظ کنیم ..... شاید دوستان بریکسی پول واحدی درست کنن که درد ما درمون بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
حتما با همراهی اتیوپی به جایی خواهید رسید.
مطمینا پیوستن به بریکس در کوتاه مدت حلال مشکلات ما نخواهد بود. ارایه واحد ارزی جدید هم اگر اصلا امکان پذیر باشد در دراز مدت امکان پذیر خواهد بود، زیرا نیازمند ایجاد بانک مرکزی است که بر فعالیت های ارزی نظارت داشته باشد.
در نتیجه تنها حرفی که فعلا می شه به مسیولان زد اینه که لطفا جو ندهید و "به فکر نان باشید که خربزه آب است"!
جناب همتی بسیار خوشبینانه به مسله بریکس نگاه کرده آنچه در روی زمین اتفاق افتاده و می افتد با آن آرزوها فرسنگها فاصله دارد شاید در آینده بسیار دور ودر دهه های بعد بخشی از امید واریها تحقق یابد مشکل امروز ما روزمره و مربوطه امروز و فردا و این ماه و ماه بعد است . برای مردم ایران مشمول همان ضرب المثل بزک نمیر بهار میاد خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
اگر عضو بریکس نبودیم می گفتید چرا نیستیم حالا که هستیم می گویید عضویت در بریکس خوب نیست، همتی خوشبینانه فکر می کند، ظریف درست نمی گوید و ...
شخصا هر وقتی بخواهم به حقیقت روز در کشور برسم

تیترهای بزرگ و اصلی کیهان را برعکس میکنم و باور کنید که همیشه به نتیجه

رسیدم و حتی یکبار هم نشده که خطا شده باشد

حالا شما چند هفته امتحان کنید و خواهید فهمید
مطلب روزنامه ایران حکایت ‌"من انم که رستم بود پهلوان است" شما خودت رو هم وزن ان پنج کشور می دانی؟؟؟؟؟
مرتب بر علیه کیهان حرف میزنن ومسخره میکنن اما همونا مطالبش را می‌خونن!!! عجیب نیست ؟
بریکس رو خود کشورهای غربی پایه گذاری کردند تا مخالفین اقتصادیشان را به صورت یکپارجه و قانونمند در مسیر دلخواهشان هدایت کنند . یورو با همه قدرتمندی ظاهریش ، نتوانست همکاری انگلیس را کسب کند
وای پریگوژین کشته شد. پریگوژین کشته شد. تاریخ تکرار میشه. مهم اینکه بعدش چه کسایی برامون تعریفش کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
تاریخ مانند بوته طلا سازی هست آنقدر می جوشه تا در گوشه ای طلا باقی بماند و در گوشه ای کف و خاکستر پریگوژن هر چه بود طلا نبود و طلا نیازی به مدح دیگران ندارد
هیچ کدام از روسای کشورهای شرکت کننده در نشست بریکس از هدف دلار زدایی از تجارت جهانی نگفت

به استثنای جناب رئیسی!!!!!

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!!!!؟؟؟؟؟؟

ایکاش یک نفر قبل از رفتن ایشان به افریقای جناب رئیسی را توجیه میکرد که مشکل اصلی ما عدم

امضاء اف ای تی اف و برجام است و اهداف بریکس چیز دیگری است!!!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
ایشان خسته از مشغله داخلی بودند و یک سفر کاری خارجی هم جور شد بالاخره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
من خودم موافقم که بریکس دوا و درمانی برای مشکلات قدرالقدرت فعلی اقتصادی نیست اما در گاردین خوندم که برزیل هم تقاضای استفاده از ارز جدیدی برای تبادلات بین کشورهای عضو کرده نه در جلسه اخیر که قبلا.
بریکس محکوم به شکست است زیرا کشورهای عضو از نظر سیاسی هم جهت نیستند و صرفا به دنبال تقلید از بلوک های دیگر تجاری دنیا هستند.
عضویت در بریکس تاثیری بر اقتصاد ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
بریکس خوب است اما بشرط آنکه پول ملی کشور هر روز آب نشود و ارزش آن دزده نشود
رویه جالب پوتین بهره برداری از اولیگارش ها برای به قدرت رسیدن و یا در قدرت ماندن است. وقتی تاریخ مصرف اولیگارشی به سر می رسد؛ وی باید محو گردد و اموال و دارایی هایش مصادره گردد. حال باید دید که مرگ پرگوژین چه نفعی برای پوتین دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
رویه جالب نیستد رویه جنایتکاران بگویید درستتر است.
چرا پریگوژین کشته شد؟
بخاطر اعتماد به پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
به خاطر اعتماد به پوتین یا خیانت به پوتین؟؟؟
امروز رفتم قصابی ببینم حالا که عضو بریکس شدیم و ذوق کردیم میتونم و یک‌کیلو‌گوشت و‌مرغ بخرم دیدم نه هیچی عوض نشده سرافکنده اومدم بیرون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
آخر ایران دیروز عضو بریکس شده شما هم پریدی تو قصابی؟! کمی صبر داشته باش مرد مومن تا تاثیر بریکس در گشایش های اقتصادی نمودار شود حداقل سه الی چهار سال وقت لازم است.
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
کسی نگفت فردا گوشت و مرغ ارزون میشه،اینکه شما سر خود تحلیل میکنی و دنبال نتیجه هستی مشکله خودته
رییس واگنر اگر در انتخابات بعدی روسیه شرکت می داشت بزرگترین چالش برای پوتین بود ایشون فکر خطرات سالهای بعد را می کرد و حذفش کرد ..
من نمی دانم چرا برخی افراد سیاسی در ایران دوست دارند هر چیز مثبت را برای ضدیت با آمریکا استفاده کنند

بله بریکس خوب است بریکس باعث یک واحد پول جهانی می شود که باید توسط همه کشورها دنبال و پیگیری شود که بر خلاف دلار مزیت آن به همه کشورها می رسد که حتی آمریکا هم می تواند عضو آن شود

اما بریکس قرار نیست که آمریکا را فرو بپاشد قرار نیست دلار را از بین ببرد
قرار است آمریکا هم کشوری شود مثل بقیه کشورها و اگر مزیتی دارد همه از آن استفاده کنند حتی کشور ما

تو را به خدا دست بردارید از این سیاست غلط تقابلی با غرب و به فکر منافع کشور باشید
هیچ تفاوتی بین اینکه در مقابل دشمن بله قربان گو باشی و یا با آن تقابل و دشمنی شدید داشته باشی ندارد
هر دو از جنس افراط و تفریط است و ناشی از جهل است که خدا هم اینرا نمی خواهد
چرا خدا می گوید اگر دشمن دنبال صلح بود شما هم بپذیرید و چرا می گوید به مقدسات آنها بی احترامی نکنید و چرا می گوید از حد نگزرانید و چرا می گوید پیمان شکنی و ارتباطات رسمی بین خودتان و آنها را نابود نکنید
آیا چه معنا دارد که در قرآن به آن اشاره می کند؟ یعنی برادر من چوب در سوراخ زنبور نکنید خدا برخی از حیوانات و رفتارهای آنها را برای ما در قالب مثل آورده است تا ما یاد بگیریم شبیه آن کلاغی که دفن کردن مرده را به قابیل برادر هابیل آموزش داد یاد بگیریم
برادر من ای کیهان ای حسین آقای شریعتمداری این را بفهم تو را به خدا بفهم و به فکر منافع کشور باش
نخبگان از کشور فرار کردند
حجاب از دست رفت
سگ گردانی تهران را تبدیل به باغ وحش کرد
همه اینها به خاطر افراط است
آقای همتی از اینکه بریکس را موثر می داند و اشاره دارد که مشکل اقتصاد کشور به پول ملی مرتبط است که باید تقویت شود کاملا درست می گوید

بریکس فقط نصف مشکلات اقتصادی را حل می کند اما نصف دیگر آن به سیاست درست در مقابل پول ملی و ارزش آن است که امسال قرار است ۲۷ درصد کاهش یابد

البته آقای همتی باز سراغ تحریم ها رفته و آنرا بیش از حد بزرگ کرده و ظاهر خبر ندارد که در زمان دولت روحانی حتی آب خوردن را به تحریم ارتباط می داد اما ظاهرا یادش رفته که واکسن کرونا و فروش نفت بر تحریم غلبه کرده و ما هر روز شاهد اضمحلال تحریم ها هستیم ضمن اینکه کسی منکر اثرات بد تحریم ها نیست

آدم باید انصاف داشته باشد حق را بگوید هر چند که به ضررش باشد
اهمیت بریکس برای ایران و سایر کشورهای مستقل؛
۱) چون این کشورها تصمیم به استفاده از ارز بریکس دارند و سیاست دلار زدایی را در دستور کار خود قرار داده اند در آینده مبادلات تجاری - مالی ما راحتتر صورت می گیرد.
۲) آمریکا دیگر نمی تواند همچون گذشته به تحریم های ظالمانه خود علیه ملت ما ادامه دهد چون می داند با واکنش اعضای بریکس مواجه خواهد شد و دو کشور از اعضای بریکس یعنی چین و روسیه حق وتوی سازمان ملل را نیز در اختیار دارند پس آمریکا را وادار به عقب نشینی در برابر تصمیمات خصمانه اش می کنند.
۳) بریکس نصف جمعیت دنیا را تشکیل می دهد و قدرت های نو ظهور اقتصادی چون هند و برزیل و قدرت های برتر اقتصادی چون چین در آن حضور دارند و از طرفی روسیه هم از نظر علم و تکنولوژی کشور پیشرفته ای است و در آینده نزدیک و با پیوستن ایران، امارات و عربستان قدرت اقتصادی بریکس بیشتر هم خواهد شد و رقیب جی هفت و این طور در دست گرفتن اقتصاد دنیا بین کشورهای بیشتری تعدیل می شود و جلوی تک قطبی گری آمریکا و کشورهایی که جزء جی هفت هستند گرفته می شود و نمی توانند با فشار اقتصادی به دیگر کشورها به اهداف سیاسی خود دست یابند.
۴) ایران می تواند بازار صادرات و واردات خود را در کشورهای عضو بریکس پیدا کند که اگر با دیپلماسی هوشمندانه رفتار کنیم در آینده عضویت در بریکس گشایش های اقتصادی زیادی هم برای کشور خواهد داشت.
ووووووو...........
بریکس اگر موفق شود قرار است مشکل اقتصاد جهان را حل کند

اقتصاد داخل کشورها امر دیگری است که تا سواد اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد حل شدنی نیست

بریکس لازم است اما کافی نیست
بریکس خوب است بشرط آنکه پول ملی هم تثبیت شود

بوسیله بریکس قرار است نظام اقتصاد جهان عادلانه شود و منفعتی که بواسطه دلار به یک کشور می رسد بصورت عادلانه به همه کشورها سرازیر شود تا همه کشورها از جمله کشور ما بهره ببرد

بریکس قرار است دلار را متعادل و به یک پول محلی تبدیل کند نه اینکه آنرا نابود کند

امیدوارم بریکس در آینده بتواند وارد مبادلات بین المللی شود و ساز و کار الکترونیکی و حساب بین المللی و دیجیتال آن راه اندازی شود

مسئولین ما هم به جای تقابل و استفاده از ابزار بریکس برای دشمنی بهتر است دنبال منافع کشور باشند
در دشمنی جز خسارت چیز دیگری وجود ندارد
مشکل کشور بریکس نیست،مشکل وجودمدیران بی تجربه وبی لیاقتی است که هیچ درکی از اقتصاد وفرهنگ واجتماع وبطورکلی دنیای مدرن ندارن وروزبه روز به پرتگاه نزدیکترمیشیم.
بريكس يعنى دست اندازى بريكس به منابع انرژى ايران در برار ورود كالاى بنجل چينى و هندى و برازيلي به ايران.
بريكس يعنى اداره منابع انرژى ايران توسط چين ، روسيه و هند
ايران به بريكس به غير ازانرژى ارزان چه كالايى صادر ميكند؟خشكبار و صنايع دستى
پيشرفت ايران بايد بر اساس تبادل صادرات و واردات عادلانه بدون تحريم با تمام كشورها باشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار