بازدید 54412

دولت تسليم طبيعت شد، كار درياچه اروميه تمام است!

اگر تا چند سال پيش انتظار مردم و تلاش مسئولان اين بود كه با ساز و كاري حساب شده از خشك شدن درياچه اروميه جلوگيري كنند، حالا بايد آرام آرام به اين فكر باشند كه چگونه مي توان جمعيتي بالغ بر 5 ميليون را از مناطق شمال غرب كشور به فلات خشك مركزي منتقل و ادامه حياتشان را تضمين كرد؛ جمعيتي كه با خشك شدن درياچه اروميه ديگر قادر نيستند در زادگاه آبا و اجدادي خود زندگي كنند.
کد خبر: ۷۴۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷ 27 October 2017
دولت تسليم طبيعت شد، كار درياچه اروميه تمام است!اگر تا چند سال پيش انتظار مردم و تلاش مسئولان اين بود كه با ساز و كاري حساب شده از خشك شدن درياچه اروميه جلوگيري كنند، حالا بايد آرام آرام به اين فكر باشند كه چگونه مي توان جمعيتي بالغ بر 5 ميليون را از مناطق شمال غرب كشور به فلات خشك مركزي منتقل و ادامه حياتشان را تضمين كرد؛ جمعيتي كه با خشك شدن درياچه اروميه ديگر قادر نيستند در زادگاه آبا و اجدادي خود زندگي كنند.
 
به گزارش «تابناك»؛ آمار و اطلاعات منتشره از حال و روز كنوني درياچه اروميه بسيار نگران كننده است و عملكرد دولت نيز در راستاي احياي اين اكوسيستم بي نظير چندان اميدوار كننده نيست. شرايط به گونه اي پيش مي رود كه گويا مسئولان هم از احياي درياچه نا اميدند و ديگر فاصله چنداني تا مرگ آن نمانده است.

آنچنان كه بررسي هاي تازه نشان مي دهد، تراز آب دریاچه اروميه در دوم آبان ماه سال جاری به 1270.22 متر رسيده است و نسبت به سال گذشته كه تراز آب دریاچه ،1270.46 متر بود، كاهش قابل توجه 24 سانتی متري را نشان مي دهد.

جدا از تراز آب درياچه كه افت شديدي را تجربه كرده است، در حال حاضر وسعت نيز دریاچه 1646.72 کیلومتر مربع برآورد مي شود که این میزان در مدت مشابه سال گذشته،1953.14 کیلومتر مربع گزارش شده بود و در شرايط كنوني مساحت درياچه 7.58 كيلومترمربع كاهش يافته است.

اين همه آمار نگران كننده از درياچه اروميه نيست و در حالي كه حجم آب دریاچه در دوم آبان ماه سال گذشته یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بود، این رقم دوم آبان سال جاري به 0.960 میلیون متر مکعب رسید كه اشاره به 440 ميليون مترمكعب كاهش دارد.

چرايي كاهش تراز، حجم و مساحت آبي درياچه اروميه ـ كه به رغم وعده هاي بزرگ و قطعي شخص رئيس جمهور و ستاد احيايي كه براي آن چند سالي هست، تشكيل شده ـ رخ داده و نيز كيفيت تبعات ويرانگري كه اين خسارت زيست محيطي در آينده ايجاد خواهد كرد، پرسش هاي مهمي است كه فكر و ذهن هر  فرد دوستدار محيط زيست را به خود مشغول كرده است.

واقعيت اين است، هرچند مسئولان دولت مستقر در مقاطع مختلف بر تلاش خود براي احياي درياچه تأكيد و در اين زمينه با ابزارهاي رسانه اي در اختيار تا حدود زيادي بزرگ نمايي كرده اند، اين مهم در مقام عمل چندان تعريفي نداشته است.

زمستان سال 95 دكتر مسعود تجريشي، مدير كل دفتر برنامه ريزي و تلفيق ستاد احيا در گفت و گو با خبرنگار «تابناك»،‌ از اينكه دولت بموقع و سريع اعتبارات مالي لازم را به ستاد پرداخت نمي كند، گلايه كرد و گفت: «عدم پرداخت اعتبارات در فصل گرم سال و پرداخت بخشي از آن در فصل سرد سال كه عملاً امكان فعاليت محيطي چنداني وجود ندارد، شرايط را براي اجراي برنامه ها سخت كرده است.»

در سال جاري نيز با اينكه دولت متعهد شده بود چيزي حدود 800 ميليارد تومان اعتبار براي احياي درياچه اختصاص دهد، شرايط آن گونه كه وعده ها نشان مي داد، پيش نرفت و عملا ً‌در فصل گرم سال اعتباري به ستاد پرداخت نشد؛ اين را مي توان از گفته هاي يكي از مسئولان استاني آذربايجان غربي برداشت كرد.

فرهاد سرخوش، مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در سوم آبان ماه از تخصیص 200 میلیارد تومان اعتبار به پروژه های حوزه آبریز ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و ادامه داد: از 800 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به کل حوزه آبریز دریاچه ارومیه طی سال جاری، در مرحله اول، 200میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی از ماده 10 و 12 قانون تشکیل مدیریت بحران کشور به حوزه آبریز دریاچه ارومیه ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه های اجرایی مبادله موافقت نامه در حال انجام است تا بودجه تخصیصی به دستگاه های اجرایی جهت انجام پروژه های اولویت داراحیای دریاچه  ابلاغ شود.

همان طور كه ديده مي شود، از 800 ميليارد اعتبار سال جاري هم اكنون و در فصل سرد سال دقيقاً شبيه به شرايط سال گذشته، مبلغ محدودي از اعتبار آن نه پرداخت بلكه ابلاغ شده است.

شرايط حاكم بر درياچه به قدري اسفناك و نگران كننده است كه در سوم آبان ماه اكثر نمايندگان شمال غرب كشور در نامه اي كه با محوريت پرسش از رئيس جمهور طراحي شده است، اين پرسش را از حسن روحاني طرح كردند و او را براي پاسخ قانع كننده به مجلس فراخواندند.
 
دولت تسليم طبيعت شد، كار درياچه اروميه تمام است! 
از آنجا كه معناي خشك شدن درياچه اروميه، جز نابودي كامل اكوسيستم شمال غرب كشور و برخاستن توفان هاي شديد نمكي نيست و از سوي نيز دولت اقدام موثري براي رفع اين مشكل بنا به هر دليل از جمله مشكلات مالي برنمي دارد، شايد ديگر بهترين كار نه تلاش براي احياي درياچه بلكه جانمايي براي اسكان مردم شمال غرب ايران در فلات خشك مركزي باشد.

با شرايطي كه رفت به دولتمردان توصيه مي شود، ضمن اعلام ناكامي و شكست خود در احياي درياچه، تسليم طبيعت شدن، راهكارهاي سخت و پيچيده انتقال جمعيت نزديك به 5 ميليون نفري شمال غرب به بخش هاي مركزي و جنوبي كشور را بررسي کرده و براي اين احتمال آماده باشند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲۸۵
من به روحانی رای میدهم چون دریاچه ارومیه را احیا کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
اونی که بی حساب کتاب مجوز حفر چاه عمیق رو صادر می کرد بیشتر مقصره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
مقر اصلی وضعیت دریاچه که با برداشت بی رویه از چاههای منطقه و توسعه کشاورزی دریاچه رو به ین روز انداخت شده رییس ستاد احیا دریاچه و رییس سازمان محیط زیست!!!!!!!!! دیگخ بقیه داستان رو خودتون بخونید؟؟؟؟!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
عربستان به فکر ساخت شهر 500 میلیارد دلاری است بعد کشور ما.... لطفا بیت المال را کمی صرف آبادانی کشور کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
جنوب و مرکز ایران خودش صادر کننده مهاجر هست.اون وقت از شمال غرب ایران هم بهش مهاجرت کنند؟به ساختارهای اجتماعی و فرهنگی متفاوت بین این دو منطقه توجه میشه؟بله یک زمانی شباهت فرهنگی و اجتماعی زیاد بود و اختلاف کمتر
........؟ بود ولی امروز
ياد نطق های انتخاباتی دکتر روحانی افتادم که می گفت با احیای دریاچه زندگی ۱۴ ملیون نفر را نجات دادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
این جا هم مثل زاینده رود خشک شد....
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
بیچاره مردم اون ناحیه هم بیشترین درصد آرا رو به روحانی دادند.
پیش بسوی تهران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
تابناک،دشمنی شما با مردم ترک زبان برکسی پوشیده نیست
اتوبوس شمالغرب به مرکز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
هل نده جا برای همه تو اتوبوس هست
پیسنهادتون برای مهاجرت به فلات خشک مرکزی ایران بسیار جالب توجهه. امیدوارم همیشه ذهنتان به این خوبی فعالیت بکنه
سوریه و یمن و عراق و هم چنین پر شدن جیب آقایان به مراتب از دریاچه مهمترند.
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
حال آدم را به هم می رنید. چندش تر از ترامپ شماهایید!
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
چه ربطی داره؟ مردم اون ناحیه چاه زیادی زده اند و آب دزدی و حرام خورده اند حالا پول بیت المال مفت رو به این حریصان بدهیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
چرا ناشناس جان ؟؟؟؟؟؟؟
قربونت برم شما خودت رو ناراحت نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
حرف حق حال یه سریا رو بد جور بهم می زنه
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
ببخشيد ناشناس 17:33 كه اينقدر حقيقت تلخه كه حالت به هم ميخوره !!! واقعا ما بيشعوريم كه حال شما را بد ميكنيم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
با پرشدن جیب ژن های خوب موافقم
الان به حرف پرفسور کردوانی رسیدید! دانشمندهای ایرانی هم مثل منابع طبیعیش تباه شدن
خبر ساخت ابر شهر 500 میلیارد دلاری توسط عربستان سعودی را در بیابان بگذارید کنار خبر خشک شدن دریاچه ارومیه خیلی راحت میفهمید که کار نشد نداره ولی اگه کل ایران هم خشک بشه مسعولینی که اولویت انها اباد کردن خارج ایران هست هیچ کاری نخواهند کرد . در این شرایط حتی یک دلار اگر از درامد کشور کم شود و یا در خارج از ایران خرج بشود فقط و فقط خیانت هست
تیتر رو اصلاح کنید
طبیعت تسلیم دولت شد
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
\ مسولین ترا خدا برید کنار ما داریم نا بود میشیم.
سدها در کشور ما عامل ویرانگر محیط زیستند و.در وهله دوم چاه های غیرمجاز و بی تدبیری برای مدیریت منابع آب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
نهادهای نظامی که چپ و راست سد می ساختند جوابگو هستند ؟
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
ناشناس 18:44 تا اونجایی که من میدونم روی رودخانه های اون ناحیه هیچ سدی وجود نداره. اول مطالعه کن بعد دنبال تخریب نهادهای نظامی باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
نجی جان کافی اسم رودهای حوزه دریاچه اورمیه رو با یک پیشوند سد سرچ کنی ببینی وجود داره یا نه.... ظاهرا اونی که باید مطالعه کنه تویی
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
نجی 21:08 تا اونجایی که زندگی میکنم تو ارومیه کللللی سد ساخته شده اینجا. اول بیا و ببین و بعدش حرف مفت بزن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
خانم یا آقای نجی... مثل اینکه شما مطالعه ندارید بیش از 30 سد در رودخانه های این ناحیه و حوزه آبریز دریاچه ارومیه وجود داره ... الکی ژست آدمای متفکر رو درنیار
خودت یکمی مطالعه کن بعد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
به نجی
قبل از حرف زدن یه جستجو کن ببین تعداد سدهای اون منطقه چقدر بالاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
آقای نجی شما یخورده مطالعه بفرمایی بد نیست...بالادست حوضه آبریز ارومیه حداقل 77 تا سد با اسم و دبی استحصال میتونم برات لیست کنم یا آدرس سایت بدم مطالعه کنی تا اینجوری کورکورانه از اون نهاد نظامی خاص حمایت نکنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
ساخت سد برای مهار آب شیرین اجتناب ناپذیر است و اگر نباشد عملاً هدر دادن آب شیرین از طریق ریختن آن به دریاچه شور است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
ناشناس 9 و 20 الان جلوی هدررفت آب گرفته شده؟؟ این همه سد جز نابود کردن زیست بوم و بیابانزایی و دستکاری در طبیعت و مهاجرت اجباری مردم چه کار مفیدی کرده؟ توهم خودکفایی کار دست همه داد و لبته زیاده خواهی سدسازان مملکت که همگی میدونیم کیا هستن و کدوم نهاد دستش تو کاره.
ایرانو ول کن، برجامو بچسب، اون حل شه، بقیه مشکلاتمون هم حل میشه، حتی “آب خوردن”.
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
ریسس جمهور این حرف رو زد تو دیگه نگو!!!!
تابناک این چه راه کاری هست جابه جای فوقش ماچ پاشی می کنن
دریا چه باید به یک منبع اب بزرگ وصل بشه با توجه به افزایش کشاورزی اونجا استفاده اب بی رویه روان اب ها و زیر زمین و اگه همین طور پیش بره ابهای زیر زمین شور میشه چون اب شیرین رو می کشن اب شور دریاچه نفوذ بیشتر میشه
یه بار داشتم چک می کردم اگه بخوایم اب از دریایی خزر منتقل کنیم کافیه اب رو از طریق تونل به سرچشمه های رودخانه ایی چای(گمونم سراب هست)
برسونیم که میشه 90 کیلومتر از طرق تونل بعد اب رو پمپ کنیم بالا و بقیه مسیر رو اب تو بستر رودخانه طی می کنه که میشه 200کیلومتر
حالا بعضی ها میگن تونل نمیشه زد ولی همین الان دارن تونل تو چهارمحال به طول 65کیلومتر برای انتقال اب به اصفهان می زنن به نام بهشت اباد
اب میشه شیرین کرد میشه بدون شیرین کردن فرستاد چون رودخانه ای چای شور هست و کنبد های نمکی که کف دریاچه اورمیه هست فرقی نمی کنه اب شور باشه یا شیرین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
شما بی خیال دریای خزر شو همین الانش هم سطح اب این دریا در حال کاهش هست دریای خزر را نابود کنند تا شما حال کنی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
تا حالا به وسعت دریاچه ی ارومیه روی نقشه نگاه کردی؟ میدونی مالچ پاشی دریاچه ی ارومیه چقدر سرمایه میخواد؟؟؟؟؟
متاسفانه مسوولین هم همینجوری فکر کردن و میکنن که کشور نابود شد رفت پی کارش
طاعونی که طی این چهار دهه به جان کشور عزیزمان افتاد کشور نابود خواهد کرد نه فقط دریاچه ها و تالابها را.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
نفرین به حماقت، به بی وجدانی، به دروغ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
والا خود ناسا هم گفته که الآن بزرگترین خشکسالی 950 سال اخیر این منطقه است .... متاسفانه همه چیز روسیاسی می بینید و آن هم مغرضانه ... این چهار دهه هم که به حمد الله بیشتر زمان قوه مجریه دست نیروهای لیبرال بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
جوابت همون مثبتهایی که می بینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
بهترین کامنتی که میشه راجب کل یه سیستم خراب داد.آفرین.
بردشت بی رویه آب کشاورزی و تغییر اقلیم باعث خشکی دریاچه ها شده حالا که تغییر اقلیم دست ما نیست خود مردم باید در مورد کشاورزی بی ضابطه فکری بکنند
واقعا دولت چه تلاشی کرد؟ خدا شاهده هیچ کاری نکرد. جز اتصال زرینه با سیمینه رود، که اونم اگر برقرار باشه نهایت بتونه 500 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه بکنه.
کشاورزی نه اصلاح شد نه کم شد. و ... کلا کاری نکرد فقط بارش الهی را به اسم خود تبلیغ کرد
پاسخ ها
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
ولی برای برخی خوب رای آوری کرد
خود مرکز و جنوب هم درگیر خشکسالی و بی آبی هستند و باید مهاجرت کنند به شمال کشور.تاچند سال آینده کل جنوب ایران خشک و بیابان خواهد شد و بیشتر هم به دلیل سوء مدیریت منابع آب هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
شمال هم بی آبه. تابستون ها همه رودخانه ها خشک اند ضمن این که تراکم جمعیتی استان های شمالی بعد از تهران در رتبه دوم هستش . بیکاری و نابودی محیط زیست و از بین رفتن و بریدن جنگل ها هم بیداد میکنه. خلاصه تو این کشور هر جا بری مشکلات زیست محیطی و معیشتی بهت سلام و درود و تهنیت میفرسته
دریاچه نمک در نزدیکی تهران خشک شد . سه کلانشهر قم و کرج و تهران در حوزه دریاچه نمک قرار دارند و خبری هم از طوفانهای نمک نیست و بی خود بزرگ نمایی نکنید. ضمنا برای احیای دریاچه ارومیه همه باید کمک کنند اول از همه مردمی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه زندگی می کنند باید مدیریت مصرف آب و محصولات کشاورزی را داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
مردم چکار بکنن
اون کسایی که سد زدن و آب رو به کشاورزا می فروشن باید کاری بکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
عوضش میشه تو دریاچه خیار کاشت و خیار شور برداشت کرد. میتونه جای درآمد نفت رو بگیره.اگه کشورهای دیگه هم بهمون گندم نفروشن ما نیازی نداریم نون میخوریم
آقای روحانی حالا چه کسی درغگو هست ؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
من
اسم طبیعتو خراب نکنید لدفا. این بلارو ما با سدسازی های بیرویه و کشاورزی افسارگسیخته کنار دریاچه و چاههای عمیق با مجوز و بی مجوز سر در یاچه اوردیم نه طبیعت
وقتی مردم دیدن آب کشاورزیشون داره میریزه تو دریاچه و زندگی کشاورز ها رو دچار مشکل کردن اونه هم مقاومت کردن و در نهایت کاری نشد کنن به جز اون بر سر کاهش تولید محصولات کشاورزی هم به دولت کلی بد و بیراه گفتن حالا وایسن ببینن این دریاچه خشک میشه . ملتی که واقع بین نباشن و تو آرزو زندگی کنن همین آخر عاقبتشونه البته بهشون حق میدم چون نه آموزش دید ن درست فکر کنن نه جای دیگه کار هست که برن بکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
کشاورزی اون منطقه با 5000 سال پیش فرقی نکرده
کارشناسانی که پروفسور کردوانی رو که گفت دیگه این دریاچه قابل احیا نیست رو مسخره میکردند و بهش انگ قدیمی بودن و به روز نبودن در مورد اطالاعات علمیش رو میزدن کجان الان؟ حالا معلوم شد کی بی سواد و با مدرک ابکی کارشناس و استاد دانشگاه شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
قابل احیا بوده کسی نخواست احیا کنه کردوانی هم یکی از عوامل خشک شدن آن است
خداوند غصب كرده بخاطر دزدي ورانت وچپاول وتبعيض در مملكت شيعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
کدوم شیعه؟ شیعه شیعه بستیم به خودمون ، خودمون هم باورمون شده که شیعه هستیم
با حرف زدن که کسی شیعه نمیشه .. شیعه بودن سخته و نیاز به عمل داره .. ما هم که اهل عمل نیستیم .. از شیعه بودن فقط نوحه خوندن بلدیم و عزاداری ظاهری
اگه ذره ای مثل علی بودیم الان وضعمون این نبود
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
آب دزدی از طریق چاه های غیر مجاز
هر روز اخبار ناامید کننده، هر روز این جمله که دیروز بهتر از امروز بود. هر روز حسرت چیزهایی که از دست رفت و تاسف برای چیزهایی که دارن از بین میرن. هر روز غصه خوردن برای ایران و مردمش که دیگه با غارتهایی که شده نه ایران ثروتمند هست و نه مردمش. دیگه نمیدونم ما مردم باید چه کار کنیم؟ چه کار کنیم که ایران رو نجات بدیم. چه کار کنیم که حتی از همین کشورهای اطراف هم عقب نمونیم؟ این ضرب المثل که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است رو چرا مسئولان نمیشنون؟ چرا واقعا؟ چرا؟ مگه اینها ایرانی نیستن؟ مگه مسلمان نیستن؟ مگه انسان نیستن؟ چرا اینقدر فقر باید باشه. به خدا همین جوری پیش بره معلوم نیست به کجا خواهیم رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
خیلی جالبه همه می دونن مشکل کجاست
فلات مرکزی هم خشک شده
بهترین و مرغوب ترین زمینهای کشاورزی اطراف زاینده رود از بین رفت
انوقت تلوزیون قم را نشون میده دارن تو شوره زارها کشت میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
قم کشاورزی میخواد چیکار توریسم مذهبی داره کافیه
تقصیر دولت تدبیر است ، اگر دولت تد ایکی یا تدبش بود ، تسلیم نمی شد!
اقاي تبابناك اي كاش براي محققين ايراني هم ارزش قائل بوديند من طرحي دادم كه هم درياچه اروميه و هم اقليم خشك ايران نجات پيدا مي كرد و هم آلودگي شهر تهران تا حدودي رفع مي شد. اين طرح را اكر يك محقق غربي مي داد شما آن را حلوا حلوا مي كرديد.
اگر دلتان براي اقليم ايران مي سوزد اجازه دهيد من مستندات و مدارك خود را ارائه كنم جداي از عملي بودن يا نبودن اين طرح، وظيفه شما ارتباط بين محققين ومسولين مي باشد. تلفن من 09133257855
خلاصه طرح اين است
چگونه مي توان آلودگي شهر تهران را بر طرف كرد
اين جانب دكتر حميد شفيع زاده در سال 78 طرحي را مبني بر باروري ابرها به روشي خاص به غير از روش هاي معمول مطرح نمودم كه علاوه بر بارور كردن ابر ها مي توان با اين روش موجب حركت توده هواي آلوده بر روي شهر تهران شد.اين طرح در روزنامه كيهان 14 شهريور 1378 چاپ شد وحتي دفتر رياست جمهوري پيگير اين قضيه شد.
خلاصه اين طرح اين است كه با گرم كردن مقدار زيادي از توده هواي شمال رشته كوه البرز بوسيله مشعل هاي بزرگ گاز يا با استفاده از گاز NOكه در هنگام تركيب با قطرات آب موجب ايجاد گرما مي شود مي تواند ايجاد حركت توده كوچكي از هوا در جبهه هاي هوا شده،يا در واقع موجب ايجاد باد در سطح وسيعي مثلا شهر تهرا ن به روش مصنوعي شد. از آنجاي كه توده هواي گرم شده هم موجب بارور شدن و هم موجب حركت ابرهاي باران آورد از رشته كوه هاي بلند البرز شده وسپس پس از گذشتن از كوه انر‍ژ‍ي گرماي خود را از دست داده وابرها به طرف پايين سر خورده وموجب باران هاي سيل آسا يا حداقل ايجاد باد در فلات جنوبي رشته كوه البرز شد كه حداقل اگر ايجاد بارندگي نكند موجب رفع آلودگي هاي شهر هاي اين منطقه از جمله تهران مي شود. در واقع ما با اين روش هرگاه خواستيم مي توانيم بر فراز شهر تهران ايجا باد نمايم.
ما جلساتي با بعضي از كارشناسان به در خواست دفتر رياست جمهوري داشتيم ، مهمترين ايرادي كه مي گرفتند اين بود كه توده هاي هوا انقدر عظيم هستند كه نمي شود آن را گرم كرد.جواب من اين است كه ما قرار نيست يك جبهه هواي بزرگ كه اندازه آن گاهي از يك كشور هم بزرگ تر است را گرم كنيم بلكه ما تكه كوچكي از توده هاي مبحوس شده در منطقه كوهستاني را چند درجه گرم مي كنيم.ايا روش باروري ابرها كه امروزه با هواپيما انجام مي شود تمام يك جبهه هوا را تحت تاثير قرار مي دهد يا اندازه بسيار كوچكي از آن را. پس قرار نيست ما يك جبهه هواي بزرگ را گرم كنيم بلكه مجددا تاكيد مي كنم در اين روش اندازه كوچكي از توده هوا گرم مي شود.
خوشبختانه در ايران گاز بسيار است وما اگر بتوانيم خوب عمل كنيم با محاسبات من چندين رودخانه شبيه رودخانه زاينده رود از رشته كوه هاي البرز به طرف دشت هاي خشك جنوب تهرا ن وقم جاري مي شود.
با اين روش باران هاي كه بر روي درياي خزر مي بارد را مي توان به داخل فلات ايران هدايت كرد .بهترين جا براي اين كارغرب استان تهران واستان سمنان وقزوين مي باشد زيرا رشته كوه در آنجا پهناي مناسبي براي اين كار دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
اگه بتونی به مسوولین ثابت کنی که این طرح در سوریه یا لبنان جواب میده ، اطمینان داشته باش که مسوولین بهت لبیک میگن و گاز ایران رو هم برای اینکار تا سوریه و لبنان لوله کشی میکنن
ولی در مورد ایران ، دکتر جون خودتو خسته نکن
اینجا فقط طرح هایی مورد تایید آقایون قرار میگیره که باعث نابودی مملکت بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
با حرف ناشناس واقعا موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
دکتر جان سلام و خسته نباشید من واقعا علم این رو ندارم که در مورد طرح شما اظهار نظر کنم چون اصلا تخصص ام این نیست ولی راهی بنظرم رسید که حتما از طرح شما استقبال میشه
شما برو بگو این طرح جهادیه من هم بسیجی هستم . چفیه ، چفیه یادت نره . ریش هم بزار. اکار خاص دیگه ای هم نمیخواد انجام بدی اول صدا و سیما و حوزه هنری میان سراغت که چه نشستید که نیروهای انقلابی به داد این کشور رسیدن با مدیریت جهادی و تفکر انقلابی. عزیزم هنوز هم دیر نشده حتی اگه طرحت جواب هم نده چون تفکرت چیز دیگه ای میشه حصول نتیجه اصلا مهم نیست. امتحان کن حتما جواب میگری. اصلا هم شوخی نمیکنم.
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
من نميدونم اين طرح شما كارامد هست يا نه .اما يك سوال اينكه گاز مونوكسيد نيتروژن يا همون NO با تركيب با اب اسيد نيتريك توليد ميكنه.اين مشكل را چجوري حل ميكنيد؟!
یک زمانی بود یک بنده خدایی می گفت که فقط با فقه نمیشه مملکت داری کرد
انگار راست میگفت !!!
این هشدار را کارشناسان سال ۶۰ دادند و گفتند که به علت منابع ابی محدود استراتژی ما باید توسعه صنعتی باشد نه کشاورزی که متاسفانه به حرفشان توجه نشد و نفهم خطاب شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
این رو بذارید کنار هشداری که کارشناسان آمار سال 67 در خصوص نرخ رشد 4.2 ایران دادند که در جهان رتبه ی ن اول رو داشتیم. اون موقع گفتند مراقب باشید که ده سال آینده جمعیت کشور 4 برابر میشود آیا فکری برای اشتغال و ازدواج آنها کرده اید؟؟ و عده ای خندیدند و جدی نگرفتند و امروز همان متولدین دهه شصت بزرگ شده اند نه شغل دارند، نه ازدواج کرده اند و نه می توانند بچه دار شوند
اگر قاطعانه جلو برداشت آب از چاههای غیر مجاز گرفته شود، الگوی کشاورزی ارومیه از نظر نوع کشت به روال سابق بد گشته و از روش های آبیاری مدرن با کمک مادی دولت استفاده شود، و سهم دریاچه از آب سد ها بی کم و کاست داده شود میتوان از چنین فاجعه ای جلو گیری کرد وگرنه نه تنها ارومیه بلکه استانهای دیگر نیز در معرض بیابانی شدن قرار خواهند گرفت. البته تغییر سیستم آبیاری کشاورزی در مناطق دیگر ایران نیز برای جلوگیری از فجایع محیط زیستی فراگیری که داریم مد نظر مدیریت آب در کشور باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
کار از آبیاری مدرن و غیر مدرن گذشته کشاورزی باید تعطیل شه و صنعت جاشو بگیره. مواد خام وارد کنیم فرآوری کنیم صادر کنیم. چون صنعت اساسش بر مصرف آب نیست و همینطور بهره وریش هم بالاتره. اینجوری پولدار میشیم و هر چی هم خورد و خوراک لازم داشته باشیم وارد میکنیم البته اگه جنگ با دنیا رو برای صادرات دیسیپلین ویرانگر خودمون تموم کنیم!
چوبشو میخوریم .منتظر بمانیم...
اوایل سالهای دهه هشتاد با تجربه جدیدی مواجه شدم و آن هم اجاره چاه آب بود. سالی بین 800 میلیون تا 1.5 میلیارد این چاه ها را کسانی که امتیاز آن را گرفته بودند اجاره میدادند. زمانی که اعتراض کردم به تمسخر گرفته شدم. امسال که به همان شهر مراجعه کردم دیگر نه از چاه خبری بود و نه از درخت و باغ.
این امر در اطراف دریاچه ارومیه و بخصوص استان کرمان به وفور دیده میشود و ناشی از دیدن جلوی پای خودمان است. دیدن پولهای آنچنانی چنان کورشان کرده که فرزندان و نواده خود را نمی بینند.
متاسفانه عزم جدی هم در برخورد با این مسائل دیده نشده و نخواهد شد. بد نیست تابناک بررسی دقیقی در این مورد انجام داده و اطلاع رسانی انجام بدهد تا بدانیم خودمان در حال خشکانده ریشه های اقامت خود هستیم.
مگر می شود روحانی و جهانگیری دروغ بگویند دریاچه احیا شده است . شاید خبر دروغ می زنید
دولتهای ایران در 13 سال حکومت خود نه تنها میلیاردها دلار به طبیعت ارزشمند ایران خسارت وارد کردند بلکه در همه ایران تخم یاس و نا امیدی کاشته و هندوانه ابوجهل برداشت کردند!
ممنون از تابناک بخاطر پرداختن به این مسئله خیلی مهم
دولت واقعا مردم شمال غرب کشور را مسخره خودش کرده
به آقای روحانی بگید لطفا از زنجان به این سمت سفر نکنه که مردم آذربایجان و دریاچه بدجور از خجالتش در میاییم
پاسخ ها
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
ولی درصد آراتون در اون ناحیه به روحانی چیز دیگری میگه ها!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
جناب نجی از تعداد سدها تا آمار آرای انتخاباتی نظر میدی امثال تو که خود را کارشناس همه چیز دان میپندارند مملکت رو به این روز انداختن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
شاید از ترس افراد دیگر مجبور شدن به روحانی رای بدن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
عجبا!!!!!!!!!!!
خیلی ناامید کننده بود.
جدا از تلاشتون برای خبر رسانی یکم به فکر روح و روان مردم هم باشید.
هیچ کدوم از کسانی که این خبر را می خونن کاری از دستشون بر نمیاد و فقط تاسف می خورن
لطفاً دقیق بفرمایید که انتظار شما از من که این خبر را خوندم چیه و چه کاری میتونم انجام بدم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
هیچی تو با بی خبری و نادان خودت خوش باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
فقط آگاهی ...
اینکه سرت تو لاک خودت نباشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
کاملا موافقم
بعضی از ما فکر میکنیم باید از همه چیز خبر داشته باشیم (حتی چیزایی که به ما ربطی نداره) و همین باعث میشه روز به روز عصبی تر بشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
عزیزم تو که عاقلی و دانا و با خبر لطفاً برو درستش کن
این منطقه داره خشک میشه ما هم سواد و امکان اصلاحش رو نداریم. در آینده موج مهاجرت ها زیاد خواهد شد. البته در طول سالیان دوباره تغییرات اقلیم اتفاق میافته و شاید ایران دوباره پر آب بشه ولی عمر بشر در مقابل این تغییرات کسری از ثانیه است
تنها دلیلش بی حجابیه!!! ضمن اینکه چون مسوولین ما فکر میکنن از همه مردم دنیا بیشتر و بهتر میفهمن و به همه امور مسلط هستن، از هیچ کشوری هم کمک نمیخوان و فقط بودجه و بیت المال رو حروم میکنن
پاسخ ها
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
همین که شما حجاب و عفاف رو مسخره می کنی شما هم دست کمی از دزدان و ... نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
ایشون مسخره نمی کنن
از یکی از بزرگا نقل قول کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
داداش/آبجی نجی! ما قبل انقلاب هم بی حجابی داشتیم حسابی هم داشتیم...پس کوش خشکسالی اون دوران؟ کدوم دریاچه و رودخونه و جنگل خشک شد؟
شمارو دعوت میکنم به یخورده تعقل.
چون بد آید ، هر چه آید بد شود / یک بلا ده گردد و ده ، صد شود .
گرمی از آتش فتد ، مهر از فروغ / فلسفه باطل شود ، منطق دروغ
امتحان الهی است !!!
دریاچه پریشان(مرحوم) هم توی فلات مرکزی ایران(استان فارس) بوووووود مظلوم خشک شد.ولی امیدوارم هم وطنای باغیرت ارومیه نذارن دریاچه ارومیه خشک شه...
علت خشک شدن دریاچه ارومیه، رودخانه زاینده رود و دیگرجاهای خشک شده در ایران بخاطر ایجاد سدهای غیر کارشناسی است که همه از آن قافل هستن و فکر میکنن با گردن این دولت و دولتهای گذشته انداختن مشکل بر طرف میشود. سد های ایجاد شده در سر راه رودخانه های منتهی را باز کنید تا ببنید چطور جاهایی که خشک شدن پر از آب میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
تصویب ساخت سد بعهده دولتهاست
همینطور خرج ساختش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
غافل
ملتی که فکر نمیکنه بهتره که منقرض بشه
این کشور ثروتمند اگه دست نژاد زرد شرق آسیایی یا حتی ترک های ترکیه بود ، الان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان بود
حیف از این همه منابع طبیعی و زیرزمینی در این کشور که بخاطر بی فکری و بی عقلی و لجاجت و خودخواهی ، نابود شد
این دریاچه خیلی وقته مرده
الان هم جنازش داره میپوسه
به فکر بعدش باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
چند روز پیش شبکه آی فیلم داشت فیلم اتوبوس ساخته ید الله صمدی رو نشون میداد تو یک سکانس دریاچه ارومیه چنان با ابهت و پر موج و خروشان بود که گفتم نکنه دارن خلیج فارس رو نشون میدن
تحقیقات چرتکی و آبکی تصمیمات لحظه ای . خیانت و دروغ و دزدی نتیجش غیر از این نمیشه . فک نمیکنم بیست سال دیگه اثری از ایران باقی بمونه
نتيجه چهل سال بي توجهي به نظرات كارشناسان زبده داخلي و خارجي و با باري به هر جهت اداره كردن كشور .
ای کاش لزوم حفاظت از محیط زیست از مدتها پیش توی مدارس تدریس میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
برو سیلابس درسهای ابتدایی و راهنمائی رو ببین باورت نمیشه از این همه دروس هجویات. بجای یاد دادن راه و رسم انسانیت و زندگی فقط چرت و پرت یاد بچه های مردم میدن
بهتره که اسم ایران به ویران تغییر پیدا کنه یه زمانی ایران ایران بود ما در عرض ۴۰سال ویرانش کردیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
منظورت رو از ما نفهمیدم. بخدا که من هیچ نقشی تو نابودیش نداشتم شاید تنها با سکوتم مقصر بودم که آن هم از ترس جانم بوده
كار صهيونيست هاست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
عاره عاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
دقیقا راست میگه
ملت نمی گویند مسواک زدن کار صهیونیستها است می گویند تو و تیمت کا رصهیونیستها هستید
وقتي سرمون گرم برادرانمان در اقصي نقاط دنيا باشه وقتي براي رسيدگي به داخل نميمونه .
میایم تهران دور هم خوش باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
ایشالله
فقط دریاچه ارومیه است؟؟؟اینم به خاطر نماینده پرسروصدایی مثل قاضی پوره که بهش توجه میشه.
چرا کسی به فکر بختگان،پریشان،زاینده رود،کارون،هامون ،هورالعظیم و...نیست؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
الان وقتشه که شما از آب گل آلود ماهی بگیری ببم جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
برای اینکه دریاچه ارومیه با حیات میلیونها ایرانی گره خورده و امنیت ملی کشور به اون وابسته است عزیز دل برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
تبعیض
از غصه و ناراحتی دارم دق می کنم با خوندن این خبر. یعنی واقعا باید از تبریز مهاجرت کنیم؟ تبریز بهترین دیار من
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
یوخ ، یوخ! از تبریز بیرون بری ، تبریز دق میکنه
من ارومیلی هستم. امسال بزرگترین اشتباه زندگیمو کردم و به روحانی رای دادم. از همینجا رایمو پس میگیرم. در ظمن مردم اذربایجان بمرند هم خاکشونو ترک نمیکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
دور بعدی به احمدی نژادی ها رای بده تا همه چیزو درست کنن !!!
علی
| Germany |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
نود درصد آشناهای من که تو کانادا و استرالیا ساکنن اهل آذربایجان شرقی و غربی هستن. کدوم خاک؟! کدوم کشور؟! تموم شد داداش. ایران تموم شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
رای شما در احیای ایران نقشی نداره دوست من مشکل جاهای دیگه است .
باسلام دریاچه رو بدن به ژاپنیا ببین چطور ابادش میکنن .نه فقط دریاچه رو بلکه تمام جاهای مملکتو بدن به مدیرای ژاپنی ببینید ظرف ده سال با این منابع طبیعی ابر قدرت دنیا میشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
خدا کنه تابناک این کامنت من رو نمایش بده
شاهکاری در مدیریت منابع آب در ایران هست به نام آب رسانی کشاورزی و صنعتی و شهری استان گیلان که اگر نبودکل استان خشک میشد طراح این مکانیسم بسیار پیچیده فرانسوی ها و اسرائیلی ها بودند. شامل هزاران کیلومتر کانیوو و سدها و مهار بند ها و جاده های دسترسی آن هم بروش ثقلی و جاذبه ای واقعا بینظیره فقط به سمت غرب استان گیلان از سد تاریک فومنات تونل انحرافی - سراوان- را مشاهده بفرمائید یا از سمت شرق آن سد سنگر و آب رسانی بسمت رشت و کوچصفهان و لاهیجان بله این است مدیریت منابع آب در 50 سال پیش
اگر واقعا نیت دولتمردان جلوگیری از مشکلات بی ابی زیست محیطی است بیایند جلوی بیگانگانی ( افغانی) که در جنوب کشور چندین حلقه چاه را اجاره میکنند و این اندک اب باقیمانده را بشکل هندوانه و طالبی به دول عرب صادر میکنن بگیرند.
سلام. از تابناک محترم تقاضا می شود یه مقدار هم به روح و روان مردم ساکن استانهای شمال غرب باشند. این حرف مهاجرت اجباری آیا واقعا کارشناسی است یا همین طوری یک حرفی زده میشود؟ در ضمن خدا باعث و بانی یا باعثان این همه خرابی و فلاکت تو مملکت رو لعنت کنه. خدا شاهده که عین خیالشون نیست. الان پیش خودشون میگن اگر این مملکت دیگه قابل سکونت نیود فوقش با پولهای باد آورده و اختلاس های میلیادری میریم بهترین نقطه دنیا زندگی می کنیم. البته دیگه برای ما مردم بدبخت هم نباید مهم باشد، تا اون موقع که میشه زندگی کرد زندگی می کنیم بعدش هم به یک طریقی می میریم و از بین میریم. بالاخره اونا در خوشی و ما هم در ناخوشی می میریم!
در حالی که تمام مسائل کشور با مشکل وبن بست مواجه شده حضرات در فکر حل مشکل کشورهای دیگر هستند ودلیل آن هم فقط به منظور عوام فریبی ادعای حل مشکلات کشورهای دیگر را دارند
شهر آذری پرور تهران پذیرای همه است
حیف.مدیرانی که میخواهند جهان را مدیریت کنند.که در این صورت اقیانوس اطلس را هم می خشکاندند
قبول کنید که مدیریت علم است نه تعصب واحساس
عاقبت حمایت از احمدی نژاد
ایران قرار نیست آباد بشه هر وقت قرار شد آباد بشه بدون اینکه من و تو بخواهیم آباد میشه.
اشتباه ملت اینه که خیال می کنند پشت میز نشینان توان حل مشکلات مملکت رو دارند.اینا اگه مشکل حل کن بودند شغل بدون ریسک و حقوق بخور و نمیر دولتی رو انتخاب نمی کردند و می رفتند برای خودشون کسب و کار راه می انداختند و مشکلات خودشان رو خودشان حل می کردند.
اصلا این مطلب رسمی اعلام نشده که اینقدر بهم ریختیم. اگر هم مطلب قید شده درست باشد مگر دریاچه ارومیه ملک شخصی دولت است که بخواهد همینطور ولش کند. مگر ان نماینده مجلس که با رای ما رفته اینقدر حقوق میگیرد و غیره چکاره است. دریاچه ارومیه به اذن خدا و با همت لازم الجرا مسئولین باید احیا شود. ثابت کرده ایم که اگر کاری بخواهد انجام شود حتما میشود
معلوم نیست این استکبار اگه میخواست ما رو نابود کنه چه کاری باید می کرد که تا کنون این خودی های عزیز نکردن
پاسخ ها
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
برو مطالعت رو زیادتر کن و ببین چطور انگلیس و کانادا با تغییر حوزه مغناطیسی زمین در قطب شمال کاری کرده اند که خاورمیانه خشک شود بعد بیا نظر بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
نجی باز که از مطالعه حرف میزنی ... یه اظهار نظر در مورد سدهای اطراف دریاچه اورمیه کردی فهمیدیم چقدر مطالعه داشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
نجی زرنگ است از حقه های انگلیس و کانادا آگاه است مثل نجی باشید
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
ماشائالله این آقا نجی از اول کامنت ها همه اش داره ساز مخالف میزنه.
تغییر حوزه مغناطیسی زمین در قطب شمال دیگه چه صیغه ایه؟ مگه آهن ربای مدرسه است که از اینجا ورداری بذاری اون ورتر؟
حقوقتو از کجا می گیری تو عزیز؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
بعد که شما مطالعه کردی و این نظریه رو صادر کردی لطف کن منبعش رو بذار بریم ما هم مطالعه بکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
آقای نجی: آیا خاور میانه فقط ایران است یا زاویه این میدان مغاطیسی دقیقآ ایران نشانه گرفته ؟چرا دریاچه
های مشابه و نزدیک اورمیه در همسایه هایمان خشک نشده؟

ر
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
نجي جان! به جز منبر رائفي پور و حسن عباسي و روازاده منابع ديگري هم مثل كتاب و مقالات علمي و ... براي مطالعه هستا ! باور كن!
کار انگلیس آمریکا و در راس آنان اسرائیل و زنان بی حجابه باید خیلی هوشیار باشیم. باور کنید من دروغ نمی گویم یه پیشنهاد دارم به نظر من مدیریت مملکت را بدیم دست ژاپنی ها و سالیانه 20 درصد از درآمد کشور را به آنان بیدم در عوض عایدی مملکت از 100 به 500 می رسد با یک حساب سر انگشتی از 500 سهم پیمانکار می شود 100 الباقی می شود 400 در واقع در آمد ما از 100 به 400 ارتقاع پیدا می کند در عین حال غربی هم نیستند که حساسیت داشته باشیم به یک نوعی هم از دست جهان خواران خلاص می شویم و گارانتی حفاظت از محیط زیست حیوانات وحشی و آبهای زیر زمینی و روی زمینی را هم پیشاپیش از زردهای کوچولو می گیریم هر چند ضمانت هم نگیریم این قدر صاحب وجدان هستند که به موارد گفته شده پایبند باشند ابتدا به این دلیل که به حقوق انسان و حیوانات ارزش قاعلند دوم به این دلیل دریاچه ارومیه در راستای جغرافیای آنان قرار دارد و ایشان می ترسند نکند یک میلیونیوم از مذرات تخریبی دریاچه به ژاپن برسد و افراد کافر در کشورشان را مبطلا به امراض دچار سازد.
در صورت پذیرش پیشنهادم لطفا به پاتوق من در قهوه خانه دلار فروشان مولوی مراجعه شود.
همکار جمشید بسم الله
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
عالی
مدتها سرگرم جزایر کومور و سودان و جیبوتی بودیم که سر بزنگاه رفتند از عربستان حمایت کردند پول بدن دریاچه اختلاسهای هزارمیلیارد تومانی چی بشه؟ ظریف بیمارستان را در زامبیا و گامبیا افتتاح کرد
وقتی که جیک ،جیک ،مستونت بود ؟ یاد زمستونت بود؟
وعده های روحانی؟احیای دریاچه ارومیه مهار ریزگرد های خوزستان...اصلا روحانی چیزی یادش نیست
تغییر اقلیم یک دروغ بزرگ هست برای سر پوش گذاشتن بر روی سو مدیریت ها. وقتی کل آبهای سطحی با استفاده بی رویه دارن خشک میشن خوب معلوم هست که تغییر اقلیم هم اتفاق میفته.
متاسفانه عملكردها و تصميمات نادرست و استفاده از نيروهاي خودي بجاي افراد متخصص و وطن پرست باعث شده تا بلاياي مختلف گريبان گير مردم ايران بشه
طوفانی در کار نیست. طوفانهای استوایی مربوط به کرمان و سیستان و بلوچستان میشه .
خدا مسببینش را لعنت کند
علت اینهمه درد بی حجابی زنان است و فساد آنان.
در زادروز کوروش کبیر باید گفت ، خداوندا کشور مارا از خشکسالی ، دروغ و جنگ حفظ کن
نماینده اگرنماینده بودچندسال پیش دریاچه ارومیه رااحیا کرده بود.اگر چندتاازاین نماینده درصحن مجلس ویاکناردریاچه ارومیه تحصن کرده بودند ویاوزیرنیرو دردولتهای قبل رابخاطر بی کفایتی موردبازخواست قرارمیدادند خیلی وقت پیش احیا شده بود ،آقایان برای مادام العمر حقوق گرفتنشان روزها جلسه میگذارند ولی چرابرای بحران به این بزرگی رییس جمهوررا به مجلس نکشانده اند
دو شعاری که آقای روحانی در تبلیغات رئیس جمهوری خیلی روش مانور میداد یکی خودکفایی گندم بود و دومی احیای دریاچه ارومیه که معلوم شد هر دو کار طبیعت بوده نه دولت ایشان. ایشان فقط پزش را بلد بود بدهد.
حرفی که درباره طوفان نمک زده میشه دروغه هست و بیشتر برای تحریک مردم هست .مگر نمک های دریاچه نمک قم طوفان نمک ایجاد کرده اند .
هنر نزد ایرانیان است وبس!!!!!!!!!!
دولت تسلیم طبیعت شد؟! نه این طبیعت هست که تسلیم دولت و ما مردم شده هست و جواب آن را هم بزودی خواهیم گرفت
این دریاچه هم داستان شده ها. من خودم اهل ارومیه ام چندین ساله دریاچه نیمه خشک شده تاثیر انچنانی برا مردم اطراف و روستائیان نداشت. از طوفان شن و نمک هم خبری نیست
باز یک ماه قبل انتخابات برمی گردند دو روز کار می کننددوباره تمام میشه تاانتخابات بعد. خشک شدن دریاچه خیانته دولت به شمال غربه
تابی با مالچ پاشی نمیشود نمک ها را تثبیت کرد و جلوی طوفان نمک را گرفت؟بهر حال قیر که دیگه داریم
بايدضمن محاكمه عاملان اين مصيبت دولت بايدبصورت اورژانسي براي احياي درياچه اقدام نمايد
واقعا اين جمله انتقال ٥ ميليون نفر از آذربايجان به كوير مركزي ايران از كجا به فكر شما رسيده. اسمشم گذاشتيد راهكار؟!!! مملكت گرفتار بلاست. يكيش هم شما كه كارشناس و رسانه ي اين مملكت هستيد. همن چيزمان به همه چيزمان مي آيد.
مردم ایران اگر هر روز صبح که از خواب بیدار میشوند با خبرهای هولناک مواجه میشوند، باید با خودشان خلوت کنند که چه کرده اند که به این روز افتاده اند.
من هفته ای دو بار از روی دریاچه عبور می کنم با این حرف ها نمیتوانید روحانی و جهانگیری را تخریب کنید هنوز که هنوز است در بعضی از نقاط دریاچه برکه های آب دیده میشود
واقعا به مسئولین باید مدال افتخار داد که این دریاچه بزرگ را خشک کردن، و هیچ کس هم مسئولش نیست. و مدیران بی کفایتی خود را گردن طبیعت می اندازند. هزاران ساله دریاچه زنده و پر آب بود و فقط تو این چند دهه خشکسالی بوجود آمده!!!
اگر مهاجرت واقعیت داشته باشه یا باید بریم تهران یا باید بریم کانادا و دانمارک و فرانسه (پقی) که هر کدوم پروسه سنگینی داره و هزینه های سنگین. اشتغال و غیره. واقعا قراره چی بشه؟ حتی اگر آواره تهران بشیم آیا خود تهران آب و کار و مسکن لازم داره؟
حالا چه کاریه که 5 میلیون نفر رو از شمال غرب به مناطق کویری منتقل کنین.

شمال غرب ایران چیز دندون گردی هم نداره همش هم هزینه داره!!،خودتون رو از دست شمال غرب راحت کنین.ایران رو همسایه شمال غرب ببکنین
جمعیت ایران در چهل سال گذشته دو برابر شده است و طبیعی است فشار بر منابع آبی تعادل آبی را مختل می کند. البته از وقتی پل دریاچه ارومیه که بیش از سی سال خاکریزی در آن صورت می گرفت افتتاح شد، مشکل بی آبی دریاچه تشدید شد.
شاید چشمه های زیر آب دریاچه مسدود شده یا جریان آب در دو سوی پل احداثی مختل شده است.
عزیز من دریاچه ارومیه چیه. مگر نمیدانید که مشکل اصلی کشور که با اصل نظام در تعارض است! حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد است؟
سلام علیکم .دوستان من از شهروندان شهرستان اذرشهرم که یکی از بندر های همین دریاچه کوچک هستش می خوام درد این شهر رو بگم تا یه چیز هایی بدونین .۱-وضعیت کشاورزی در این شهر و روستاهای اطرافش خیلی بد شده چون اب در این شهر خیلی کم شده بیشتر باغ ها از بین رفته این کار دو دلیل عمده داره ۱-استفاده از روش های سنتی کشاورزی (غرقابی)۲-زدن چاه های غیر مجاز این دو مورد افتی هستن که همه جا رو گرفتن کسی هم کاری از دستش بر نمیاد برای حل مورد یک نیاز به اعتبار کافی هستش که بیشتر باغ داران نمی تونن تامین کنن میرن سراغ بانک ها اونا هم یا از زیر کار در میرن یا سود های زیادی درخواست میکنن که از توان مردم کشاورز خارج هستش .برای حل مورد دو نیاز به نیروها و پرسنل قضایی و ادرای هستش که هم اون‌ تعداد نیس و هم کار های زیادی رو‌ پرسنل موجود نمی کنن (جدایی از مبحث های رانت و متاسفانه ر*ش*و*ه) دوستان مورد سومی که میخوام عرض کنم مربوط به تصفیه اب هستش (تصفیه اب ای شهر در عرض بیست سال هفده دردصد پشرفته کرده)به دلیل توجه نکردن به ای شهر در مورد تصفیه اب ،اب این شهر یکی از بدترین اب ها هستش چون شدیدن آهکی هستش و به تازگی ها دیده شده بعضی چاه های اب شهری مورد استفاده شهروندان پلمپ شدن که علت این ماجرا افزایش درصد اهک و بروز درصد زیاد نمک در اب(مردم این منطقه از بیماری های کلیوی رنج می بردن حالا بیماری مربوط به نمک هم اظافه میشه روش )تابناک جان گفتی انتقال این مردم به مناطق دیگه ،خیلی دوست دارم بفهم مردم اکع اگع انتقال یافتن چه فعالیتی (شغلی )انجام میدن ؟؟درامد عمده این منطقه از سه چیز تشکیل میشه ۱-کشاورزی ۲-دامداری ۳-فراوری محصولات کشاورزی .مردم چطوری در مناطق مرکزی ایران فعالیت هایی انجام بدن که اشنایی باهاشون ندارن .اگع یکم به گذشته برگردیم از ممقان (یکی از مناطق مهم فراروری محصولات کشاورزی )هم سران نظامی و دولتی بازدید کرده بودند و معاون اول ریس جمهور اقای جهانگیری‌ این شهر رو نمونه بارز اقتصاد مقاومتی مثال زده بودند چون تمام مراحل رو در داخل این منطقه انجام میشه .مسله ی دریاچه ی ارومیه هم مسله ی ملی و هم بین المللی هستش که لازمه توجه بر این موضوع خیلی مهم هستش .
باش تا صبح دولتت بدمد .... كاين هنوز از نتايج سحر است .
خشك شدن درياچه اروميه از زمان احمدي نژاد شروع شد
نه دریاچه ارومیه احیا میشه نه کسی مهاجرت میکنه
نگران نباشید
کار طبیعت نبود. کار مدیران نالایق و بی عرضه بود.
حالا مگه چی شده..دریاچه نمک بوده نه اب شیرین..پس حتما حکمتی تو کار بوده که خشک بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
جالبه یاد یه جمله ای از یکی افتادم که می گفتم
انسانهای ساده لوح همه چیز را به پای حکمت و تقدیر می نویسند .
به به چه تیتری زدی تابی جون دولت تسلیم طبیعت شد!!!!!؟؟؟؟؟
به به چه تیتری زدی تابی جون دولت تسلیم طبیعت شد!!!!!؟؟؟؟؟
تابناك عزيز نميدانم چرا براي درياچه اورميه پول نيست و تصويب بودجه هم سركاري هست چون بخشي از اذربايجان و ان هم بخشي از ايران هست و مسولين هميشه ميفرماييند فعلا براي حل مشكلات كشور بودجه نيست
ولي براي لبنان مظلوم وسوريه و عراق و يمن وافغان و جنوب افريقا از چند روز پيش بودجه ويژه براي حماس هست وان هم به مقداركل نياز انها
انگار خداوند ما ايراني ها را خلق كرده شب روز كار كنيم تا اين كشورها و گروه ها در رفاه باشند مهم اين هست كه مسولين عزيز ما صلاح را اينطوري تشخيص ميدهند
اولا شما هیچی از سرمایه و ساختمانهای شهرها و وضعیت ما و گرمای کم سابقه امسال که باعث تبخیر بیش از حد با توجه به ورودی زیاد اب سدها شد نمیدونید دوما ما که عشایر یا تو بیغوله زندگی نمیکنیم که با هر بادی بلرزیم و فرار کنیم شهر های اباد ابهای زیر زمینی هوای کوهستانی فوقش چندتا روستا و شهر جاشون عوض میشه شاید هم نشه شاید هم یکسال انقدر برف و بارون بیاد که نظر همه عوض بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
می شه بفرمایید شما کجا زندگی می کنید ؟
در سال ۸۴ میران اب دریاچه ۳۰ میلیارد متر مکعب بود و در سال ۹۲ به نیم میلیارد متر مکعب رسید .
دریاچه وان در ۳۰۰ کیلومتری دریاچه ارومیه هست اکر تغییر اقلیم بوده اون هم باید خشک می شد .
نه فقط فقط سوء مدیریت بوده .
اینا همش نتیجه مدیریت جهادیست پل الکی حفر چاه الکی و مدیریت جهانی الکی.
تو این گزارش چیزی که بیشتر نظرمو جلب کرد
این بود که می خواست القا کنه که خشک شدن
دریاچه کار طبیعته !!!
یعنی «حکومت» نقشی نداشته.


آره ، تو خوبی
بزرگرين عامل خشك شدن درياچه اروميه و ساير تالابهاي ايران ناشي از رشد بي رويه جمعيت ايران در چهار دهه اخير ميباشد
دریاچه ارومیه قربانی بازی های سیاسی آقایان است ]
این ۵ میلیون به فلات مرکزی نخواهد رفت
علتش واضحه پولی تو دست اقایون نیست فقط کافیه به حجم بدهی وزارت خانه ها به پیمانکار ها چند تا شرکت میدونین که چندین ماهه حقوق کارمندهدشونو ندادند!!
سلام ، علت اصلی خشکی دریاچه ارومیه و همچنین خشکی در دیگر مناطق کشور به نظرم فشار مضاعف به منابع طبیعی ، خاک و آب از یک طرف و از طرف دیگر خشکسالی و همچنین مدیریت ناکارآمد این دو معضل می باشد
سوریه فقط
یکی از مسئولین که پیگیر مسائل دریاچه ارومیه است سرکار خانم ل از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور است که میلیاردها بودجه مملکت را معلوم نیست چگونه خرج کرده و برای تحقیق سفر امریکا رفته و اصولا تخصص ایشان که زمین شناسی است هنوز سنگ را از خاک تشخیص نمیدهد و ایشان شده مسئول معلوم است که دریاچه احیا نمیشود چون کارشناسانی باید مسئولیت دریاچه را بعهده بگیرند که توانایی انجام کار داشته باشند ایشان دانشجویان مقاله میدهند به نام خودش چاپ میکند و شده مسئول دریاچه و کتاب مینویسد که رد پای حضرت نوح را در خلیج فارس پیدا کردیم ایشان کارشناسی نیست که دریاچه را نجات دهد ایشان با پاورپوینت درست کردن و ارائه دادن نمیتواند دریاچه را احیا کند این پاورپوینتها برای ارائه است که پست بالاتری بگیرد و به ریس سازمان ارائه دهد و اگر ایشان توانست نمک را از گچ تشخیص دهد میتواند اینکاره باشد
میتوانستند با انتقال اب از خلیج فارس حتی با لوله دریاچه های اب شور را نجات دهند و حتی یک دریاچه دیگر در کویر مرکزی احداث کنند
دیگه دارید زیادی شلوغ می کنید فقط دریاچه خشک میشه آب منطقه که خشک نشده
اتفاقا با برداشت بیشتر آب کشاورزی بهتر میشه.
فقط یک پول زیادی میخواد مساحت دریاچه رو شن و سنگ بریزن یا مالچ پاشی کنند طوفان نمک نشه
همین
هيچوقت نفهميدم منظور فردوسي از بيت زير چي بود:
دريغ است ايران كه ويران شود كنام پلنگان و شيران شود
آذربایجان رو نابود کنید بعد بگید پاشید بیایید وسط بیایون
آره عمو کسی که عکس بگیره توی دریاچه دوربینش رو می گرفتند فکر می‌کنی الکی خشک شد؟
روحانی کلا تسلیم شده تو همه موارد!!!لعنت به من اگه دیگه رای بدم
در اینکه دریاچه ارومیه روزبروز درحال خشک شدن هست هیچ شکی نیست ولی اینطور قاطعانه و بی پشتوانه از مهاجرت گسترده مردم منطقه صحبت می کنید و اینکه با طعنه نوشتید که باید در مناطق خشک مرکزی اسکان داده بشن خود جای تامل در صداقت شما دارد.
خودمونيم نظرهاي بالا رو كه مي خوني مي فهميم كه مردم عجب دل پري دارند
داداچ دریاچه اورمیه آبش از چاه نمی اومد که چاه عمیق مشکل ایجاد کرده باشه...
به جای مهاجرت به کویر حمله می کنیم و سد ها رو با دستهامون میشکنیم و دریاچه رو احیا میکنیم . این از این
چاه عمیق رو هم نشون هر کسی میدیم که از آب سدها استفاده میکرده اینم از این
آقایون تو هر ادارهای، نامه ها تاریخ و شماره داره. این نمایندگان مجلس چرا نامشون تاریخ و شماره نامه نداره، خدا روشکر یکیشون تو امضا تاریخ زده.
کار طبیعت نبود. کار مدیران نالایق و بی عرضه بود.
با این حساب مهمان مردم خونگرم تهران خواهیم شد
فلات مرکزی مناسب زیست نیست الان کاری که دولت باید بکنه اجرای طرحهای مهار نمک هستش تا دیر نشده از طرفی نباید فراموش کنیم که 25 درصد خاک سرزمین کشور عزیزمان قابل سکونت است و این بدین معنی است که جمعیت ما نیاید از 35 میلیون نفر بیشتر باشه
استانهای مرکزی کشور آب خوردن ندارند چطور 5 میلیون نفر رو بیارن اینجا
بهتره مسئولین هم این نظرات را ببینند که چقدر مردم از سیاست های آنها متنفر هستند.
فاینشنال تایمز: ایران ۲۰ سال دیگر خشک می شود
کشوری که با فال قهوه و انشالله ماشالله و صلوات اداره بشه بهتر از این نخواهد شد ، امریکا و اسراییل در حال رصد محیط زیست و وضعیت اب و هوایی ایران هستن و کاری به پایگاههای نظامی و موشک ندارن -چون شرایط موجود تا 20 سال اینده اگه ادامه پیدا کنه باعث جنگ داخلی و نابودی تمدن ایرانی بعد از 7000 هزار سال خواهد شد . خیلی از مسو لین هم که ویزای شینگل دارن و با اولین پرواز عازم جزایر قناری و اروپا خواهند شد، بس بی خیال منتظرن !! مردمی که جزو بیشترین اسراف کننده آب و بیشترین تخریب کننده محیط زیست در دنیا باشه محکوم به نابودی هست -هیچ کدممون رعایت نمیکنیم !!
ماموریت این قوم نابود کردن کل ایران است
بعد از بهمن 57 ؛ خیر و برکت از ایران رفت !!!!
اگر روند خشک شدن اب دریاچه ارومیه یا رضاییه در اثر دستکاری دایگان دلسوز تر از مادر بوجود امده بهتر همان است که سد های دایه ساخته و ... را بر چینید تا اب به روال طبیعی خود جریان داشته باشد. واگر قهر طبیعت لاجرم منجر به خشکی دریاچه میشود راه دیگری که می ماند سروران اهل علم به جای دست بردن در طب وحجامت و طب سنتی ابو علی سینایی با خلوص نیت و عواطف رقیقی که دارند نماز استسقا وباران راه بیندازند که ما مریدان بطور قطع و یقین با پای برهنه دنبال رو واقتدا کننده خواهیم بود وانشااله رفع مشکل خواهد شد.
تنها راهش باز کردن کلیه سدها و خاموش کردن چاههای غیر مجازه و فقط آب آشامیدنی مردم باید تامین شودو امسال کشاورزی باید در استانهای شمال غربی تعطیل و نظام مخارج آنها را تامین نماید. وگرنه با این بارندگی که نداشتیم خشکی دریاچه و طوفان نمکی قطعی است. هزینه یک سال کشت نکردن کمتر از هزینه جابجای و بحران ریزگرد نمکی برای کشور است.
اخه به تبریز چه ربطی داره زیبای احمق؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
پیام عاقل!!!! پس به کجا زبط داره دقیقا؟؟؟
اصلا نگران نباشید، ما اگر زندگی و کار و..... نداریم، عوضش خدا نگهدار سوریه و عراق و حزب الله و از همه مهمتر روسیه و... باشه.
قربون خدا برم که هیچ کاریش بدون حکمت نیست .خواست خداست
نظر من را نگذاشتی تابناک ترسوی رانت خوار . چرا کسی که در یک سازمان مسئولیت اینکار را دارد و اسمش را بردم و گفتم این خانم برای بررسی حتی تا امریکا هم رفته و بین خاک و سنگ تفاوتی نمیشناسد چرا نگذاشتی
خسته شدم از بس پا به پای بقیه کارشناسان کشور کامنت گذاشتم!!!! لامصب همه کارشناسن برا خودشون!!! البته اگه اینجوری نبود که وضع مملکت اینطوری نبود همه خودشون رو دخیل در هر امری میدونن و هیچ کس سر جای خودش نیست!!!1
اللهم عجل لولیک الفرج
تسلیم طبیعت شد؟؟؟ یا تسلیم سو مدیریت؟ میدونین چقدر چاه عمیق زده شد در اطراف دریاچه؟
همه اینها به خاطر مجوزهای بی اجازه ساخت سد و حفر چاه عمیق تو باغات اطراف ارومیه بود. اینهمه باغ سیب زردآلو گردو همه از آب اورمیه می خورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
تمام باغات اطراف را كه غير مجاز تشخيص داده شده، عملا از بين ببرند. بهرحال تاثيرات اين ندانم كاري دامن كشورهاي همسايه از جمله تركيه را نيز خواهد گرفت و قطعا از نظر بين المللي آنها محق هستند كه درخواست رسيدگي به اين وضعيت از سوي دولت ايران را بكنند. يك اصل بين المللي مي گويد كه از ملك خود چنان استفاده كن كه به ملك ديگري آسيب نرسد.
دولتمردان که نگران نابودی کشور نیستند پاسپورت دوم از کانادا و آمریکا و اروپا دارند جمع میکنند خونه و زندگشون میرن اونجا زندگی میکنند اینجا میشه مثل سومالی
پاسخ ها
ملت ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
خدایا هر فردی به هر شکلی و در هرجایی به کشور و مردم ایران خیانت می کند را نابود کن چه ایرانی چه غیرایرانی ودشمن .
لطفا تیتر خبر رو اصلاح کنيد.
اين طبیعت است که تسلیم ندانم کاری های دولت شد نه دولت تسلیم قهر طبیعت.
هموطنان عزيز اطراف درياچه اروميه لطفا شعر زيباي : داريم ميريم به تهرون رو زمزمه كنند .
طبیعت قهر نمیکنه فقط انقد انرژی منفی گرفت از این روزگار که ناخوش شد...سالها پیش کشتی توش عبورو مرور میکرد..اومدن وسط دریاچه با بی دانشی تمام یه جاده زدن...انسانو از وسط دو شقه کنن رشد میکنه عایا؟دریاچه هم مثل ما آدماس نفس میکشه...جون داره




روحانی هم برای رای نیاز داشت فقط...کاری نکرد..یعنی هیچ کسی هیچ کاری نکرد برا دریاچه




حتی حامیانش هم کاری نکردن:(

خود دریاچه خودشو باز سازی میکنه....تو این مملکت وضع همینه باید خودت به خودت روحیه بدی وگرنه فراموش شده ی زمینو زمانی...
کشوری که مسولانشبهجیب خوشون هستند حالا ده تا مثل دریاچه ارومیه خشک بشه که چی مسئله نیست
آخه چرا پول ايران را ميدين به اوگاندا و كمور و حماس... حاتم بخشي بدون رضايت مردم آخرش اينه
دارم میرم به تهرون دارم میرم به تهرون
چشم مردم روشن. سوء مدیریت ها بالاخره جواب داد.
علت اصلی خشک شدن دریاچه باغات انگوراطراف دریاچه میباشد انگورهای تولیدشده بابهای بسیارناچیزی به ترکیه فروخته میشود برادران ترک بهترین شرابهاراازانگورهای ماتولید وبابالاترین قیمت به اقصانقاط دنیاصادرمیکنند و........
بوی تحریک غیرت میاد
گمانم خرداغ میکنن:)
حواستون باشه
؛)


یاشاسین وطنیم
کدوم احمقی میاد تو مسیر گردو غبار نمکی ساکن میشه عاخه؟


بگید پیش بسوی ترکیه تهران زنجان قزوین تبریز،همه پیش بسوی ترکیه:)))اونجا نمک گیر نمیشیم؟
؛)
چه میکنه این روحانی !!! دریاچه ارومیه هم به سرنوشت برجام دچار شد!!!
چه میکنه این روحانی !!! دریاچه ارومیه هم به سرنوشت برجام دچار شد!!!
دوستان عزیز بنده نه کارشناس هستم در این حوضه و نه مسئولیتی دارم ولی آیا بنظر شما نمیشه برای جلوگیری هر چه سریعتر این مشکل، دریاچه ارومیه رو به دریاچه کاسپین بوسیله کانالهای آبی متصل نمود تا مشکل کم آبی حل بشه؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
نه عزیزم این راه حلها فقط پروژه سازیه برای پول! دریاچه ارومیه و امثالهم قله کوه یخ هستند. مشکل اصلی خالی شدن آب زیرزمینیه.
خشکید و کویر لوت شد دریامان -- امروز بد و از آن بتر فردامان
الان تو منطقه چهارتا دریاچه است یکی وان ترکیه و یکی تو کردستان عراق و یکی تو ارمنستان چرا فقط دریاچه ارومیه خشک شده؟؟؟؟
باغات سیب اطراف تبریز خیلی اب مصرف میکنه لطفا همشونو قلع و قمع کنید رمانتک و عاشقانست ولی باید اهم و فی الهم کرد اذربایجان ویران داره میشه
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
جون مادرت بی خیال
هدفتون کوچ مردم آذربایجان به فارسستانه از اولش هم مشخص بود هدف چیه.
چرا پرت و پلا میگین:
دولت تسلم طبیعت شد یا طبیعت تسلیم دولت
به خدا قسم دیگه گول قول های دروغ برای رای دادن به این افراد رو نمیخورم.همه دارن هشت سال به هشت سال سرمون کلاه میزارن
جهاد سازندگی با سیاستهای غلط ابی خود کل مملکت را خشکانده و عدم اتخاذ یک سیستم ابی و زراعی منلسب و توحه شعار گونه به حفظ منلبع طبیعی و البته عدم عشق و علاقه مسئولان به این کشور همگی در ایجاد این بحران در اقصی نقاط ایران نقش داشته است
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْأَنْهَارَ ﴿۳۲﴾ خداست كه آسمانها و زمين را آفريد و از آسمان آبى فرستاد و به وسيله آن از ميوه ‏ها براى شما روزى بيرون آورد و كشتى را براى شما رام گردانيد تا به فرمان او در دريا روان شود و رودها را براى شما مسخر كرد (۳۲)
سلام علیکم
هرچه تحلیل و نظرات را خواندم تنها کسی که از او اسمی ندیدم نازل کننده اب است الله جل جلاله را عرض می کنم. صدها ایه قران وجود دارد که الله جل جلاله باران نازل می کند . خب حالا چرا با عدم باران دریاچه ارومیه به این روز افتاده است را دلیلش را پیداکرد که یک دلیل ان نیز همین است که در تحلیل و نظرات از خدا اسمی برده نشده است که نازل کننده اب است. علت را پیدا کنید دریاچه قطعا خشک نخواهد شد و نیاز به 2 ریال بودجه و دولت و مدیرکل و دانشمند هم ندارد خدا رحم کند . استغفرالله الذی لا اله الا هو الحی القیوم و اتوب الیه
متاسفانه آقای روحانی خیلی از سخنانشان را . فراموش کردند، من و خیلی ها اشتباه کردیم!
کسی را به عنوان رئیس سازمان محیط زیست منصوب کردند که خود یکی از عوامل اصلی حفر چاههای عمیق و توسعه کشاورزی آن هم از نوع مصرف بی رویه آب بود.
سوال این است که خودکفایی در آب مهم تر است یا خود کفایی در گندم
داشتن محیط زیستی سالم مهمتر است یا اینکه جبران ناتوانی بخشهای مختلف اقتصادی در ایجاد اشتغال با حراج منابع طبیعی تجدید شوند و اکوسیستم کشور
راستی این 800میلیارد اعتباری که قرار بوده تزریق شود و نشده کجا بایستی خرج می شده که هزینه نشدنش باعث تسریع خشک شدن دریاچه ارومیه شده؟ قرار بوده که به قیمت خشک کردن منطقه ای دیگر کمی آب به دریاچه منتقل گردد!
بوی تحریک غیرت میاد
گمانم خرداغ میکنن:)
حواستون باشه
؛)


یاشاسین وطنیم آذربایجان
حالا افتاد گردن طبیعت؟ آیا این طبیعت بود که آبها را انتقال داد و با سدسازی آب کشور را نابود کرد؟
تقصیر بدحجاباس!
مرگ بردریاچه ارومیه درودبراختلاس
طبیعت دست خودش بود دریا انقدر پر اب شده بود که یک روستا رو تو میاندواب تخلیه کردن بعد از سد سازی (یعنی یه کارشناس نبود بگه که منبع ابی رو قطع میکنیم دریا خشک میشه؟)بعد از اون انتقال اب به مزارع و باغات حالا هم شما اون ابی که ازش گرفتید رو برگردونید ببینم چه طور کارش تموم شده؟کل هوزه 8میلیارد متر مکعب اب داره از این اب نصفش بره حل هولی سالی به زور 1میلیارد متر مکعب اب میره بعد میگن دریا خشک شده تغییر اقلیم
تابناک از رود ارس هم مطلب بزار که ارمنستان داره فاضلاب اتمی میرزه رنگ رود تابستان قهوه ای بود الانم سبز و خاکستری
شماکه نوشتی تقصیر بدحجاباس:)))))

چرا دریاچه های آمریکا اروپا خشک نشده؟ها؟


یعنی خدا عقلش نرسیده؟یا هوشش نکشیده؟یا اونجارو ندیده؟




تقصیر بی برنامگی ها وبیخردی بعضی از مسئولانه
بخاطر ادبیات تندم عذر میخام...
باسلام وعرض تحیت
همه عزیزان از دلسوزان تا شوخ طبعا از وقتی که برای مطالعه این خبر گذاشتهخ اید متشکرم. من از کودکی در کنار پرآب ترین رود این حوضه یعنی زرینه رود بزرگ شدم و با دریاچه ارومیه بیشتر از 10 کیلومتر فاصله نداشتم(فاصله هوایی). درسالهای نه چندان دور میزان بارش در این حوزه خیلی بیشتر از این بود بطوری که اکثرا در فصل پاییز وبهار یکی دو ماه تقریبا هر هفته سه روز بارندگی را شاهد بودیم بطوری که در بعضی سالهادر پاییز و در اکثر سالها از 15 اسفند15 اردیبهشت زرینه رود حالت سیلابی داشته و تقریبا با تمام ظرفیت بسوی دریاچه سرازیر میشدودرسالهلی پرآبی تا نیمه اول تیرماه هم شاهد حالت سیلابی در این رود خانه بودیم ولی نزدیک به 20 سالی میشود که دیگر از چنین بارندگیهایی خبری نیست. درست در همین مدت شاهد افزایش سدها در این حوزه بودیم که به تقاضای آب شرب و بیشتر از آن جهت امورکشاورزی احداث شدند. واین امر همزمان با کاهش نزولات جوی یکی از عوامل مهم وشایدمهمترین عامل خشکی دریاچه ارومیه میباشد. در کنار اینها حوزه دریاچه ارومیه سطح زیر کشت محصولات پر مصرف کشاورزی افزایش قابل توجهی را در همین مدت 20ساله تجربه کرده وبه علت خشکسالی چاههای زیادی در این حوزه ایجاد شده است. اما موردی که هیچیک از عزیزان به آن اشاره نکرده اند خروج آب از حوزه محدود دریاچه ارومیه میباشدکه با لوله ای بطول 190 کیلومتر برای تامین اب شرب به تبریز منتقل شد وبه دنبال آن شهرهای واقع در مسیر خط لوله هم به آن پیوستند وددر ادامه حتی به شهرهای آنسوی تبریز مانند شبستر هم لوله کشی شد. این مسئله هم بسیار مهم بوده و اهمیت ان کمتر ازسایر موارد از جمله کاهش نزولات جوی نیست، چرا که در فصل تابستان این زرینه رود تنها رودی بود که بطور مداوم مقدار آب قابل توجهی از سد شهید کاظمی بوکان را به دریاچه ارومیه میرسانید و تاحدودی جای آب تبخیر شده را پر میکرد.با وجود خشکسالیهای اخیر هنوز در اواسط تابستان دربالادست سد نوروزلو(محل پمپاژ آب تبریز) آبی که در زرینه رود جاری است تفاوت چندانی با سالهای پربارش ندارد ولی در پایین دست این محل ،داخل زرینه رود در بیشتر نقاط به یک باتلاق شباهت پیداکرده است و حتی به روستاهای پایین تر که در مجاورت دریاچه قرار دارند قطره ای هم نمیرسد.با وجود این خط لوله دوم انتقال آب به تبریز هم در مراحل پایانی خود بود که تابستان امسال با مخالفت مسئولان استانی و شهرهای همجوار روبرو شدواعلام کردند که این لوله گذاری یک مورد پدافند غیر عامل است وظاهرا متوقف شد. در اولویت تامین آب شرب بحثی نیست ولی سوال اینجاست که اگر خط لوله دوم برای انتقال آب احداث شده، با این وضعیت آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و حوزه زرینه رود این پروزه با کدام نظر کارشناسی ویا با نظر کدام کارشناسان طرح ریزی شده است. درحالی که تعدادی از شهرهای جنوبی استانهای آذربایجان غربی وشرقی با بحران کم آبی مواجه هستند.(بویژه میاندوآب، بوکان، شاهین دژ،ملکان وبناب و ...)
درپایان عرض میکنم خدمت دوستان عزیز که نگران نمک نباشید که انشاءالله این نمکها بزودی مورد بهره برداری قرار گرفته و با ظرفیت 6میلیارد تن برای کشور عزیزمان ارز آوری هم خواهد داشت واین منطقه کشاورزی را به منطقه صنعتی تبدیل خواهد کرد. وکسانی هم که در فلات خشک مرکزی زمینهای قابل کشت و قابل سکونت سراغ دارند برای سرریز جمعیتی کلان شهرهامناطق مرکزی برنامه ریزی کنند.
باتشکر از حوصله شما- از همه سروران عزیز وارجمند التماس دعا دارم.
در زمانی که دریاچپه پر اب بود درفصل تابستان از قسمت بالایی که خنک تر بود اب به سمت پایین جریان پیدا میکرد و از سمت پایین به بالا مثل یک حلقه...این رادیاتور طبیعی میلیونها سال در فصل گرما دریچه رو گرم میکرد و جلوی خشک شدنش رو میگرفت....با ساخت پل میان گذر که خاکریز بود در حالی که باید با پایه بتونی ساخته میشد...این اکوسیتم از کار افتاد در نتیجه دریاچه خشک شد.....و به زودی با ریزش چاهای زیر دریاچه عملا بازیافتش غیر ممکن میشه!!!
حال درمان چیست: در مرحله اول احالی باید تا میتونن در اطراف و جایهای خشک شده درخت اکالیپتوس بکارند که با توجه به رطوبت هوا و مرغوبیت خاک میتونه تو سه سال تا 20 متر رشد کنه و حمله جلوی حرکت ریزگردها رو بگیره...در واقع باید کف دریاچه رو به جنگل اکلیپتوس تبدیل کنن...بچه ها تبریز و ارومیه استین همت رو بالا بزنید و از حالا مشغول شید....درخت اکالیپتوس در خشکترین و شورترین بیابانهای جهان در استرالیا به راحتی رشد میکنه ودولت استرالیا ازش برای جلوگیری از حرکت شنها به سمت مزارغ و منابع اب شیرین میشه!!1
دومین مرحله مزاکره با ترکیه جهت لوله گزاری از دریای سیاه به ارومیه هست...دریای سیاه در ارتفاع بالایی قرار داره و اب به راحتی در اورمیه سرازیر میشه و خرجش به اندازه یه لوله گازه منتها بدون نیاز به پمپ....باید ترکها هشدار بدیم که خشک شدن ارومیه میتونه جنوب شرق ترکیه رو هم نابود کنه...حتی ممکنه در اینده قزوین و کرج و تهران رو هم از سکنه خارج کنه...خیلی مهمه
مهاجرت!!!
اذربایجان منطقه ای پرجمعیت در ایران...بالای 7 میلیون در شرقی و غربی هستند...اگر به اینها اردبیل و کردستان وقزوین و تمام جاهایی که در معرض ریزگرد قرار دارن میشود در حدود 15-20 میلیون نفر...چه طور برای اینها جا پیدا کنید؟
همین الانشن نصف جمعیت مرکز جنوب ایران از مهاجرین شمال غرب ایرانه که بخاط نبود تراکتور یا خشکسالی اومدن تو شهرهای دیگه کار میکنند به نظرتون این کشور کشش بیشتر از اینم داره؟
اگه جمعیت مرکز ایران بیشتر بشه با عرض پوزش بین استانها جنگ اب را می افته!!! و عملا کشور نابود میشه....
منطقه دریای سیاه و کاشت درخت اکالیپتوس تنها راه چاره هست...حتا باید جنگلهای اکالیپتوس در اطراف اصفهان یزد و کرمان ایجاد بشه...وگرنه این شهرها با کاهش نزورات سالینه و سست شدن شنها و افزایش وزش باد در اثر گرم شدن زیر شنها دفن میشند!!!! ای مردم خودتون به داد خودتون برسید...شعور داشته باشید ........اقدام به کاشت درخت اکالیپتوس در اطراف روستاهاتون کنید....به جای وصل کردن خزر به خلیج فارس در فکر وصل کردن دریای سیه به خلیج فارس باشید....
مملکت دریا و دریاچه شور نیاز ندارد، بدهید روس ها با خودشون ببرند. بجاش سیستم سامانه اس 400 بگیرید.
برید به جهنم چرا همه نظر ها رو نمیزارید تو سایت.
کار نشد نداره همین امارات چند روز پیش بزرگترین پارک یخی رو افتتاح کرد میتونید در اینترنت سرچ کنید. همین اماراتی که در گرمترین قسمت دنیاست پس این چطور میتونه و ما نمی تونیم دریاچه ای که آب داره ولی داره کم کم کمتر میشه رو جلوش گرفت. معلومه که مسئولین همت نمی کنند.فقط شعار
دارم میرم به تهرون دارم میرم به تهرون
کشوری داریم ثروتمند
متاسفم برای مسئولین .....
بحث ناکار آمدی نیست
این یک پروژه موفق بود که اجرا شد
هدف تخلیه آذربایجان از ترکها و انتقال ایشان به مناطق مرکزی کم خطرتر برای نابودی کامل تمدنشان هست
آنتی ترکها از ارمنستان برای قتل عام آذربایجانی ها در قره باغ حمایت کردند همینها عامل خشک شدن دریاچه ارومیه هستند تا مردم اینور آذربایجان هم حل وفصل بشن
خشک شدن ارومیه از اولین سال دولت خاتمی شروع شد، فقط کافیست به گوگل ارت مراجعه کنید و از سال ۱۹۸۴ تا امروز رو ببینید
لایروبی رودخانه ها از بالا دست تا بدنه اصلی اب دریاچه بستن مسیرهای انحرافی رودخانه ها از میان برداشتن بند ابها باز کردن بخشی از اب سدها به عنوان بخشی از حقابه دریاچه ارومیه در پاییز و زمستان بارور کردن ابرها در منطقه اصلاح میانگذر با برداشتن تل خاکی و ساخت پلهای مهندسی فولادی با پایه های بتنی ایجاد کانالهایی در شهرهای حاشیه دریاچه جهت جمهت جمع اوری ابهای نزولات جوی و انتقال انها به دریاچه اصلاح ابیاری از غرقابی به بارانی و قطره ای ایجاد کمربند سبز پیرامون دریاچه بستن چاههای غیر مجاز تبدیل کانالهای انتقال اب سنتی به لوله تغییر کشت محصولاتی که اب زیاد میخواهند مثل چغندر قند و سیب و انگور و افتاب گردان به زعفران و پسته انتقال اب زاب کوچک به دریاچه انتقال اب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه جلوگیری از ساخت سدهای جدید صرفه جویی مردم در مصرف اب اتصال نهرهای کوچک به رودخانه های منتهی به دریاچه راهکارهای ساده ای هستند که با همت میشه با انجام انها دریاچه رو زنده کرد
ناراحتیم فقط به خاطر دریاچه ارومیس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار