بازدید 20207

تحلیل مناظره های انتخابات ریاست جمهوری؛ کدام کاندیدا موفق بود؟ (بخش دوم)

روحانی و جهانگیری، عمدتا از تکنیک رقیب هراسی استفاده و سعی کردند مردم را از انتخاب کاندیداهای اصولگرایان بترسانند. قالیباف و رئیسی از تکنیک کوچک شمردن رقیب، بهره برده و سعی کردند به مردم بقبولانند حسن روحانی کسی نیست که بتوان برای حل مشکل بیکاری و اقتصاد کشور روی او و دولتش حساب باز کنند.
کد خبر: ۶۹۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 07 May 2017
تحلیل و تبیین مناظرات انتخابات ریاست جمهوری از دیدگاه های گوناگون، فرصتی است تا فارغ از جدل های مرسوم بین طرفداران کاندیداهای مختلف، چارچوبی نسبتا دقیق تر و جامع تر در اختیار مخاطبانی قرار دهد که بناست در فرصتی محدود، شناخت خود از کاندیداهای موجود را برای انتخاب یکی از آنان به عنوان رئیس جمهور، تکمیل کنند.

از همین روی، «تابناک»، کوشیده است بدون وارد شدن به این جدل های انتخاباتی، نظر تحلیلگران رسانه ای را درباره این مناظرات گرفته و آن را در معرض استفاده مردم قرار دهد. در این باره تلاش شده است، نظریات تحلیل گران بر پایه سه دسته بندی؛ قضاوت درباره فضای کلی مناظرات برگزار شده تا کنون، تحلیل عملکرد هر یک از کاندیداها و نقد شیوه مناظرات، سؤال های مطروحه و همچنین آسیب شناسی رفتار کاندیداها، تنظیم شود.

در بخش دوم از این سلسله مطالب،صالح محمودوند، در سه حوزه نامبرده به بررسی، نقادی و آسیب شناسی مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخته است.

متن کامل مطلب وی به شرح زیر است؛

فضای کلی مناظرات از همان نخستین روز از دست برگزارکنندگان آن خارج و مناظره عموما به صحنه جدال میان کاندیداهای رقیب تبدیل شد؛ جدالی که هرچند در ذات هر مناظره  سیاسی بین رقبا پنهان است، به این شدت و حول حواشی و نه متن اصلی، فقط در مناظرات در ایران شاید اتفاق می افتد.

کمیت و کیفیت احراز صلاحیت ها از همان ابتدا نشان می داد در هر سوی مناظره، یک رقیب اصلی، یک رقیب فرعی و یک رقیب حاشیه ای وجود دارد که مناظره اصلی بین رقبای اصلی است و عناصر فرعی و حاشیه ای در درون گفت و گوی آنان خود را پیدا می کردند. در جانب اعتدالیون و اصلاح طلبان سه گزینه اصلی، فرعی و حاشیه ای مشخص بود؛ اما گزینه اصلی اصولگرایان در مناظره اول با کمک رقیب مشخص شد؛ جایی که محمد باقر قالیباف، حملات خود به رقیب را شروع کرد و رقیب هم عملا با حمله به او در تمام طول مناظره، وی را رقیب اصلی خود خواند و رئیسی در نقش کاندیدای فرعی و میر سلیم در نقش کاندیدای حاشیه ای به ایفای نقش پرداختند. در چنین ترکیبی فضای جدل در مناظره اول بین قالیباف از یک طرف و جهانگیری و روحانی از طرف دیگر درگرفت.

کیفیت حضور جهانگیری به عنوان کاندیدای فرعی در اردوگاه اعتدالیون ـ اصلاح طلبان، آنقدر در مناظره اول چشمگیر بود که پس از مناظره، گروهی به تعویض گزینه اصلی و فرعی آنان فکر کردند که البته در مناظره دوم و افول جهانگیری، مشخص شد، چنین قراری وجود ندارد.
در حوزه عملکرد، کاندیداها در مناظره اول، تا حدودی تکلیف خود را روشن کردند که البته در مناظره دوم در حوزه کارکردی دو تن از کاندیدا تغییراتی پیدا کرد.

حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور مستقر، طبیعتا در هر دو مناظره هدف انتقادات رقیب قرار گرفت. او که شاید انتظار نداشت به سرعت از طرف قالیباف- که می کوشید خود را کاندیدای اصلی رقیب نشان دهد- مورد حمله قرار بگیرد، در ابتدا شوکه و عصبی می نمود. حملات متعدد و خلاف انتظاری که از طرف قالیباف به حسن روحانی شد، تا آخر مناظره حسن روحانی را به گوشه رینگ برد.

در مناظره دوم اما رئیس جمهور، گویا متوجه شده بود، در مکانی که نشسته، تنها یک کاندیدای انتخاباتی است و نه رئیس جمهور؛ بنابراین، اندکی به خود آمد و به ویژه در روزی که انتقادات اصولگرایان سه برابر از مناظره قبل شده بود، تا حدودی هماوردی جدال را با آنان به دست آورد.

هدف محمد باقر قالیباف در مناظره اول، تعیین تکلیف خودش با اصولگرایان بود. او کوشید با حملاتی از راست و چپ به روحانی و جهانگیری، عرصه انتخابات را رقابت بین خود و روحانی جلوه دهد و با سکوت دیگر کاندیداهای اصولگرا در مناظره اول، تا حدودی به این هدف دست یافت. قالیباف در هر دو مناظره کوشید، سبد رأی خود را به میان قشرهای پایین دست بکشاند و این تلقی را ایجاد کند که این دولت، دولت کار و تلاش نیست؛ هدفی که تا کنون در آن به موفقیت نسبی رسیده است.

قرار نبود کسی جهانگیری را در ابتدای مناظره اول جدی بگیرد. تصور این بود که نقش او ارائه عملکرد از دولت است؛ عملکردی که شاید رئیس جمهور فرصت نکند در وقت خود به آن اشاره کند. اما حمله قالیباف، خیلی سریع جهانگیری را به بافت اصلی اصلاح طلبی اش برگرداند و او از این دیدگاه هم به حملات قالیباف پاسخ داد و هم مدیریت قالیباف را به چالش کشید و گناه هشت سال دولت محمود احمدی نژاد را هم به نام قالیبافی نوشت که خود از مخالفان سرسخت احمدی نژاد بود.

با وجود این، در دور نخست مناظرات و در زمان ضعف حسن روحانی، جهانگیری خوش درخشید تا جایی که برخی تصور کردند، ممکن است با جهش جهانگیری در مناظرات، او در نهایت کاندیدای اصلی اصلاح طلبان نام گیرد که البته این خیلی زود با افول شاید خود خواسته جهانگیری در مناظره دوم رنگ باخت. در مناظره دوم جهانگیری دقیقا مانند حسن روحانی در مناظره اول، ضعیف ظاهر شد تا جایی که در پایان مناظره ای که اساس آن بر جدل است، از روی کاغذ متنی را خواند.

اما ابراهیم رئیسی در مناظره اول، کوشید در نقش کاندیدایی که جدل و حمله نمی کند و پیگیر مشکلات مردم ورای جنگ و جدل های دیگر کاندیدا هست نقش بازی کند. واقعیت اما این است که در مناظرات انتخاباتی ایران، بازنده و برنده در درون نزاع مشخص می شود؛ کاندیدایی که کناره گرفته و نقش تماشاچی مناظرات را به خود بگیرد، حداقل برنده مناظرات نخواهد بود؛ هرچند شاید بعدا توفیقاتی کسب کند، در مناظره بعید است! به همین دلیل، ابراهیم رئیسی در مناظره دوم بسیار فعال تر از مناظره اول ظاهر شد و تا وقت داشت به نقد عملکرد دولت یازدهم پرداخت تا جایی که روحانی ناگزیر شد، بخشی از وقتش را صرف پاسخ دادن به انتقادات رئیسی بکند؛ رئیسی در این مناظره خوش درخشید.

مصطفی میر سلیم در مناظره اول، در پاسخگویی به پرسش های خودش و سؤالات دیگران، برخوردی کارشناسانه داشت و تقریبا به چشم نیامد که نسبت بیشتری با اصولگرایان دارد. او مواجهه با هر پنج کاندیدای دیگر یکسان بود و رویکردش پس از مناظره مورد تحسین کسانی قرار گرفت که هیچ گاه به او رأی نخواهند داد! با وجود این، او در مناظره دوم بسیار پویاتر ظاهر شد و سؤالاتی اساسی به ویژه از کاندیداهای دولت یعنی روحانی و جهانگیری پرسید.

او که گفته بود در مناظره اول، پاس داده است که قالیباف و رئیسی آبشار بزنند، اما نزده اند، در این مناظره پاس های روی تور بلند و بریده خوبی را فراهم کرد که هم کوتاه زن های اصولگرا و هم بلند زن اصولگرا به قدر کافی از آن استفاده کردند تا جایی که شاید بتوان گفت میر سلیم پدیده مناظره دوم انتخابات بود.

سید مصطفی هاشمی طبا هم که کاندیدای حاشیه ای دولتی ها- اصلاح طلبان است، در مناظره دوم کوشید کمک بیشتری به آنان بکند، اما دوباره از ورود به جدل در دور دوم مناظره هم خودداری کرد و مانند دور اول نقشی را که بتوان حائز اهمیت آن را دانست، نداشت.

رفتار کاندیداها که در این مناظرات بر جدل استوار است، نیز قابل اهمیت بود. روحانی و جهانگیری عمدتا از تکنیک رقیب هراسی استفاده و سعی کردند مردم را از انتخاب کاندیداهای اصولگرایان بترسانند. قالیباف و رئیسی از تکنیک کوچک شمردن رقیب، استفاده و تلاش کردند به مردم بقبولانند حسن روحانی کسی نیست که بتوان برای حل مشکل بیکاری و اقتصاد کشور، روی او و دولتش حساب باز کنند. دو کاندیداهای حاشیه ای هم رفتاری هماهنگ با رفتار کاندیداهای اصلی و فرعی مطلوبشان داشتند.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۰۳
رقيب هراسي چيه واقعيت را گفتند وقتي حرف ها همان است كه 84 سال پيش گفته شد نتيجه اش هم 8 سال ويراني 84 تا 92 خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
اینکه میگن در بنزین خود کفا شدیم و یا اینکه میگن در پارس جنوبی با قطر برابر شدیم به خاطر سپاه و هم به خاطر سرمایه گذاری هایی هستش که در ان دوران انجام شده که اقایان دارند بهره برداری میکنند!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
عزیزی که فلان ارگان خاص کار رو انجام داده، درست و لی به چه قیمتی ودر ضمن همان ارگان در شرایط رقابتی که پروزه رو برنده نشده که، بلکه با ترک تشریفات و کاملاً انحصاری. درست مثل اینکه ما بیاییم هواپیمای بوئینگ تولید کنیم با قیمت 100 برابری و در مدت دهها برابری و با چه خسارت های جانبی دیگری. این که افتخار اوج ذلت و بی عقلی. یه کمی منطقی باشیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
اگر آن دوران میتونستن خودشون بهره برداری میکردن و نمیذاشتن واسه این آقایون.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
دو نکته منفی در این مناظره به طور کلی وجود دارد:
یکی اینکه تخریب می کنند به جای دفاع از خود
دیگر پاسخ تخریب هاست، پاسخ تخریب را که نباید اینگونه داد که شما دروغ می گویی، این که درنهایت تخریب را بی اثر کند
پاسخ درست این است که مثلا از فعالیت های وزیر آموزش و پروش دفاع شود یا از برنامه های آموزشی دولت، اگر اینگونه پاسخ دهیم، تخریب گر بی اخلاق هم دیگر مجبور می شود برنامه اش را توضیح دهد
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
اگر اون دوران ویرانی بود کاش همه جا ویران باشه!!!تنها مشکل دولت قبل تورم دو سال آخرش بود که اونهم با رونق موجود در بازار احساس نمی شد .شما کدوم آبادانی دولت فعلی رو می فرمایید ؟امثال شما با نقد های غلط موجب شدین آرای خاموش به طرف احمدی نژاد سرازیر بشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
آقای شهاب رونق بازار منظورتون همون کمپین تحریم
خودروهای داخلی بود یا بازار مسکن؟ واقعا احساس نمیشد؟
شما از خواب پا شو دیگه دیروقته.
مبالو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
از دولت دهم؛50 مليارد دلار به صندوق توسعه ملی ريخته شده، که تحويل دولت روحانی شده. 100 مليارد دلار به صورت طلب خارجی بوده، که نصيب دولت روحانی شده.
و جالبه که درامد نفتی هم در اين چهار سال روحانی از چهار سال دولت دهم بيشتر هم بوده! با این حال بودجه عمرانی زمان دولت يازدهم بيش از يک و نيم برابر بودجه عمرانی دولت يازدهم بوده! خالص اشتغال دولت احمدينژاد طبق آمارهای همين سازمانهايی که دولت بهش اشاره ميکنه بيش از دو برابر دولت يازدهم بوده! (خالص اشتغال/سال)
ولی متاسفانه هی آمار و ارقام پوچ تکرار ميشه و مردم ما هم متاسفانه هر روز سطحی تر ميشن و نه تحقيقی نه مطالعه اي. هر چه ميشنوند باور ميکنند.
آخه اگر امثال جهانگيری و نعمت زاده مدير بودند، که 40 سال است در راس امور مختلف هستند! چرا طوری وانمود ميکنند انگار ديروز از تخم در اومدند و با آوار احمدينژاد مواجه شدند. احمدی نژاد 8 سال رئيس جمهور بود، ولی اين قشر مديران (اصلاح طلب و اصولگرا هم ندارد، همه از هزار فاميل هستند و با هم دوست و رفيقند) از اول انقلاب در انواع دولتها بوده اند و خورده اند و برده اند و نتيجه شده ايرانی که ميبينيم. ولی امروز طوری وانمود ميکنند انگار تازه از مريخ تشريف آوردند برای آبادی ايران!
الحق که آزموده را آزمودن خطاست.
اها شده تحلیل نظر سنجی رو کنار گذاشتین مایه شرمساری نشه خخخخخخخ
پاسخ ها
طوس سپهبد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
هیچکدام از سایت های اصولگرا از جمله تابناک الف تسنیم فالس نیوز صراط نیوز رجانیوز جرئت و جسارت نظرسنجی ندارند. درود بر سایت های اصلاح طلب که آزاده اند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
درود بر رسانه های آزاده. اصول گراها می دانند نظر سنحی نتیجه اش چیست این است که با تحلیل؟؟!! سعی در نظر سازی دارند
چون ملت 8 سال ترسیدن. تجربه شو دارن.
عجب والیبالی بوده پس. ای وای به حال محرومان که مسئولین در تهران والیبال میزنند و آنها به توپ جمع کنی هم راهی ندارند
کلا تحلیل رسانهذها به درد لای جرز دیوار میخوره..بهتره شما فقط خبر بدید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
کاملا موافقم
تابناک! بالا بری، پایین بیای! روحانی پیروز مناظره بود
پاسخ ها
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
فکر کنم شما هم از آن 4% ها هستی !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
روحانی پیروز انتخابات
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
مگر کمونیستی شده که درصد درصد می کنی؟ سرمایه دار زالو صفت که باقی سرمایه ها را فراری می دهد
رویکرد آقای قالیباف: ادعای انجام کارهایی دهن پر کن بدون ارائه برنامه و این که در مقابل نقد ها بگوید من انقلابی ام پس میتوانم و شما نمیتوانید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
واقعا آدم از این شعار قالیباف چندشش میشه
داریم میشود میتوانیم!!!!!!
به قول یکی فقط میگه همه بدن من خوبم
سوال بعدی، جواب من خوبم
درود بر ریسی
من به عنوان یک ایرانی واقعا احساس می کنم روحانی توانایی اداره کشور را ندارد کسی که ساعت 10 سرکار حاضر شود و ساعت 2 منزل باشد بهتر از این نمی تواند عمل کند
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
تو برو به معجزه هزاره سوم رای بده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
من موندم ملت چطور به این اطلاعات رسیدن!!!
از کجا میدونی ۱۰ میاد ۲ میره؟
احمدی که ۱۰ روز خونه خوابید توانایی اداره کشورو داره حتما!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
ناشناس 14:40، خودت متوجه مغلطه ات شدي؟! احمدي نژاد 8 سال هفت روز هفته روزي 18 ساعت كار كرد و البته 11 روز هم به نشانه اعتراض خونه نشست. حالا شما همون 11 روز را برجسته كردي در برابر 4 سال كم كاري دولت روحاني؟؟؟!!!
آقا شما راست ميگي.بيخيال ما شو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
اینو خوب اومدی. بابا قالیباف و رئیسی خیلی خوب هستند و توان مدیریت جهانی به سبک محمود و بالاتر را دارند. الان هم از همه اروپا و امریکا دنبال انها هستند. ما را با تیم روحانی ول کنید
مزیت دولت فعلی اینکه نظم دارد و دیگر هیچ ولی از نظر اقتدار داخلی و خارجی حرفی برای گفتن ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
اقتدار اینه که بره سازمان ملل همه بلند شن برن بیرون!
بره دانشگاه براش گوجه پرت کنن
آره شما راست میگی. روحانی این توانایی ها رو نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
خطاب به نشناس 14:41
نخیر به خاطر اینکه وضعیت الان به صورت خنثی هستند آنها هر کاری میخوان میکنند ولی این دولت بیانیه میده و میگه تور خدا نکنید!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
نظم دارد ????!!!!!!!!!!!!
کاندیدای غایب(ارایی که به هیچ صندوقی ریخته نمیشه)فعلا موفقتره
تحلیل شما در بسیاری جاها درست بود اما همواره می خواستی به نقش روحانی در مناظره دوم کمتر اشاره کنی، و از این حقیقت طفره می رفتی و آن اینکه برنده مناظره دوم آقای روحانی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
مطمئنی !!!
پس آقای میر سلیم و آقای رئیسی کجا رفتن!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
رفتن گل بچینن
خخخخخخخخخ
اگر به اعتقادی که دارید راسخ هستید مناظره دوم را به نظرسنجی بگذارید ترس شما از مناظره ایی که اکثریت سایتهای خبری از پیروزی روحانی خبر دادند نیتهای جناحی شما را اشکارکرده است جالب تپجه این که کلیه سایتهای همفکر شما از نظرسنجی خودداری کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
آخه نظرسنجی ها هم دیگه الکی شده. همه میگن روحانی-جهانگیری
دیگه لزومی نداره اینو در هر سایتی امتحان کنن.
شما یه سایت بگو نظرسنجی شخص دیگه ای رو نشون بده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
اتفاقا تابناک از قبل از ثبت نام کاندیداها برای محسن رضایی تبلیغات میکرد. در حدی که دیگه حوصله من از کانال تلگرامش سر میرفت بس که فقط میخوندم محسن رضایی اما بعد از اینکه ایشون ثبت نام نکرد یه مدت اخبار جمنا بود و الان هم که هیچ. پس چطور ایشون طرفدار روحانی هستن؟
مردم چه جوری تحلیل میکنن؟
این آقای روحانی نمیگه که اگر توافق برجام حاصل شد به خاطر اینکه که در دوره احمدی نژاد اینقدر در فناوری هسته ای پیشرفت کردیم که آنها هم مجبور شدند این ایران هسته ای را بپذیرند ولی همین آقای روحانی در دوره اقای خاتمی کل هسته ای را غیر فعال کرد آن هم به خاطر اینکه قدرت مانوری نداشتیم
پاسخ ها
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
شما چقدرازعلوم هسته اي آگاهي داري اين پيشرفتي ميگي دركجا بوده؟
سلام ،
از قديم گفتم سنگ بزرگ نشانه نزدن است .
حالا شده وعده و وعيد هاي امثال آقاي قاليباف .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
ببخشید اشتباها منفی دادم.
بیگ لایک
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
ببخشید اشتباها مثبت دادم
بیگ لایک
تمام کاندیداها برنده و فقط ملت ایران بازنده
در كشور اسلامي كه م ابرايش جان و خون داديم سخنان قاليباف و ميرسليم و رييسي جايي نداشت اما جدال هاي خشن و نامردانه پيش از اين راه را براي الگو برداري قالي باف و رييسي باز كرده است و نگونبختانه چنين فرهنگي را دارند ترويج مي كنند و ما به انتظار تاراج فرهنگ ديني و هويت اسلامي خويش چشم دوخته و در سوگ اخلاق و انسانيت راي خود را به دكتر روحاني و جهانگيري و هاشمي طبا مي دهيم كه پاسدار ارزش هاي ديني و ملي ما بوده و هستند و خواهند بود و نفرين مي فرستيم به آتشي كه هستي ما را دارد بر باد مي دهد آتش يارانه و يارانه بده شان و منزلت ما در ايران مرد خدا رحمتش كند و ما از دولت مهدويش پيش از اين آنچه ديديم كافي است در دولت مردم و كارش چه خواهيم ديد در آن هاله ديديم و وعده و وعيد اما چهار سال درخشيدن روحاني را با هيچ چيز عوض نمي كنيم ما عزيز شديم هرچند يخچالمان خالي شد يخچال خالي باشد اشكال ندارد شخصيت كه نابود شد نمي شود پرش كرد
پاسخ ها
آبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
حادثه منا-کتک کاری هموطنان در ترکیه- گرجستان -منع ورود ایرانیان به آمریکا دیگه چی بگم ای عزیز ای سرفراز ای البالو
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
لایک
یکی هم به مردم بگه اگه روحانی نبود الان چه وضعی داشتید؟
تورم کجا بود؟
الان غنی شده بودید؟
مردم چرا اینا رو نمیبینن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
ابی البالو احمدی نزاد البالو که تو سازمان ملل سخنرانی می کرد و همه میرفتن بیرون رو یادته
فقط روحاني
منم با سايرين هم عقيده ام كه تحليلتون به درد خودتون ميخوره
یک ریسک خیلی بزرگه که دوباره مملکت رو بدیم دست اصولگرا ها
آزموده را آزمودن خطاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
همین اصلاح گرا ها نیستند که از ترس امریکا دستاشون رو بالا میبرند؟!!!
نمونه اش پرتاب ماهواره
نظر سنجي تون هم نظرسازي است نه نظرسنجي هرچي خودتون دوست داريد اونو سوال ميكنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
نظر سنجی سایت ها نتیجه کل کل کشور نیست حالا هر چی که میخواد باشه
تابناک خودتو فروختی.. اخرین بازدید من از سایتت بود
پاسخ ها
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
عجیب
رئیسی تمام دوره کاری اش را در قوه قضائیه که محل برخورد با فساد از انواع مختلفشه گذرونده چرا تا حالا به فکر مبارزه با فساد نبوده و حالا که سودای قدرت ریاست جمهوری داره به فکر ریشه کن کردن فساده !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
در بخش خداحافظی رییس صدا و سیما با کاندیداها، داماد رییسی و پسر حداد عادل را دیدیم که در تیم رییسی بودند. چه تیم وارسته ای!
عجیبه که تابناک انقدر سخیف مقاله مینویسه!!
مثل اینکه کل مملکت در تلاشن که وحانی رئیس جمهور نشه!!
با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد اگر اندک امیدی به بهتر شدن اوضاع وجود داشته باشد از طرف روحانی خواهد بود
والسلام
از اصولگرا ها بخاطر سابقه بسیار بدشان واقعا وحشت دارم امید وار م هرگز پیروز نشوند آنها به عهدی که میبندند پایند نیستند روز بعد از رای گیری همه چیز را فراموش میکنند زندگی ما از دست این جمع فلج شده است
دارم به یقین می رسم تابناک هم در باند گازانبر چهار درصدی می باشد
بنظرم با توجه به طرح ايده هاي كانديدها هيچكدام از حضرات برنامه اي مشخص جهت حل مشكلات مطرح شده در سئوالات بطور متقن نداشتند و فقط آقاي جهانگيري تا حدودي موفق بود .علت عدم پاسخ دزست حضرات بعلتهاي زير مي تواند باشد :
1- هيچكدام از حضرات در زمينه مشكلات ذكر شده تجربه- تحصيلات و دانش كافي نداشتند
2-خيلي از آقايان كانديدا مسئوليت اجرائي در زمينه حل مشكلات ذكر شده نداشته اند
3- 50درصد آقايان اصلا" اعتقادي به فكر كردن در زمينه مسائل مطرح شده از جمله در زمينه فرهنگ و هنر نداشتند .
عجب تحلیلی! این فقط از بزرگان اندیشه بر میاد! "رئیسی توپ رو کاشت ولی قالیباف زد به تیر" ، "بعد یه تو سر توپ عالی از میر سلییییییییییم اما نه، توپ توی گل نمیررره"!!!!

مبتذلا!
این هفته که جهانگیری شیفت کنه به سمتش و یادش بیاره که در زمان وزارت ارشادچه فرمایشاتی در خصوص آزادی بیان داشته و حالیش کنه که ثبت مالکیت معنوی وظیفه قوه قضاییه است و اگر مخترعین جرات نمی کنن به سمتش برن که مالکیتش مورد سرقت قرار بگیره باید آقای رئیسی مدعی مبارزه با فساد جوابش رو بدن می فهمه یک من ماست چقدر کره داره
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
سلام خودم هستم به جمعه نکشید روحانی کولاک کرد حالا مناظره گران حرف بزنن
من خيلي سال هست تابناك رو دنبال ميكنم
و البته تابناك رو سايتي مستقل ميدانستم با وجود تمايل آقاي رضايي به جناح اصولگرا
ولي گويا مديريتهاي بالاي تابناك تغيير كرده يا تطميع شده اند كه در زمان انتخابات پا روي بعضي واقعيتها بگذارند و اخبار رو با ديد جناحي منتشر كنند.
موفق باشيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
تطمیع شده اند
طرفدارای روحانی بیاید اینجا هی به خودتون روحیه بدید کافیه برید تو جامعه واقعی نظر افراد مختلف رو بپرسید تا موتجه محبوبیت و رضایت دولت در بین مردم بشید.
یه فیلمی از احمدی نژاد دیدم که میگفت از محل یارانه ۱۰۵۰۰۰میلیارد تومان دولت درآمد داره.
آقا اصلا حق با شما
۱۰۵هزارمیلیارد رو تقسیم به ۷۵میلیون نفر کنید میشه سالی ۱۴۰۰۰۰۰از هر یک ایرانی دولت درامد داره!!!!
اما سالی ۵۵۰ تومان به مردم میده. بابا اون بیچاره دهک ۲ و ۳ ازش ۱۴۰۰۰۰۰ در سال میگیری و ۵۵۰۰۰۰تومان با منت بهش میدی دیگه دفاع داره آخه؟
خدا خیرت بده
مردم رو چی فرض کردی؟
بعد میگن ما مردم رو بدبخت نکردیم روحانی فقیر کرده. انصافتو شکر
این بیچاره ها از سال ۸۹(اگه اشتباه نکنم) که یارانه دادی سالی یه میلیون به دولت اضافه تر دادن چطور میتونی از عملکردت دفاع کنی. ظرف اون ۳سالی که شما بودی اون ۳دهک پایین ۳میلیون از کیسه شون رفته. از کجا آوردن بدن؟
نمیبینید که همون موقع مردم فقطر رو بدبخت کردید؟
دهکهای بالاتر هم دیرتر متوجه عوارضش شدن خوب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
تازه در نظر بگیرید که ۳میلیون به ازاء هر نفر یعنی یه خانواده ۴نفره میشه ۱۲میلیون تومان ظرف ۳سال.
این نتیجه اقدام عجولانه احمدی نژاد برای آزادسازی یارانه هاست که به قصد عوامفریبی با ۴۵۵۰۰تومان انجام گرفت.
وای به روزی که یارانه ها زیاد بشه تورم بیشتر بشه،احتمالا در اون زمان ما هم سالی ۲دهک نزول میکنیم!
به روحانی رای میدم تا اوضاع حداقل بدتر نشه
يه سري از مردم ما يا واقعا فكر نميكنن يا سرشونو كردن زير برف و يا اينكه آروغ روشنفكري ميزنن و ميان تو اين سايتا نظر ميدن، واقعا شماها دفاع جهانگيري از وزير آموزش و پرورش رو نديدين؟! ببينيد اين طيف همينطورن نميفهمن مردم دارن چي ميكشن يكم خودتون باشيد اينقدر تحت تاثير رسانه هاي ديگه نباشيد واقعيت دوروبرتونو ببينيد، زندگي مردمو ببينيد جهانگيري با وقاحت تمام ميگه دختر مظلوم وزير اومده 200 ميليون سود كرده از واردات پوشاك از كشور ايتاليا واقعا شماها فكر نميكنيد؟ من دارم ماهي يك ميليون و 200 هزار حقوق ميگيرم، توي يك سال ميشه 14 ميليون و خورده اي، خوب يعني حقوق حدود 10 سال من و مثله منو فقط سودش بوده تازه اينا ميگن شك نكنيد خيلي بيشتر اين بوده، اينا ي مشت سرمايه دار چپاولگرن كه از مسئوليت دولتي به چه نون و نوايي كه نرسيدن حالا ميگن 200 ميليون جيزي نبوده كه، خوب اگه دختر وزير نبود ميتونست اينطوري واردات كنه؟رانتشو داشت؟يكم فكر كنيد
پاسخ ها
مهدی
| - |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
ببین اگر هیچ صحبتی در مورد دختر وزیر نمیکردی از نحوه نگارش و جملاتت میشد فهمید طرفدار کی هستی. انشالله خدا شما را با مرادهای فعلی گاز انبر به دست و مرشدهای گذشته هاله نوریتان محشور بفرماید صلواتشو بفرست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
هر کسی که کارت بازرگانی داشته باشه میتونه کالا وارد کنه. گرفتن کارت بازرگانی هم کار شاقی نیست. ضمنا از دروغگویی خودت خجالت بکش. جهانگیری گفت کل محموله 200 میلیون بوده یا سود محموله؟ دیگه راجع به چیزی که میلیون ها نفر دیدن، دروغ گفتن خیلی رو میخواد
خودکرده را تدبیر نیست، آقای احمدی نژاد زمانی که در آن مناظره کذایی،پا روی اخلاقیات گذاشت،و عده زیادی از سیاسیون سکوت کردند، امروز هم شاهد همان روند هستیم اما در شکلی متفاوت
غریب به اتفاق شاهد مناظرات در انتخابات آمریکا بودیم شاهد بی اخلاقی ها و گفتمان های بی پرده نیز بودیم اما نامزدهای معظم، آنجا آمریکا بود و اینجا ایران، احساس،من این است که وجه مشترکاتی بین سیاسیون آمریکا و ایران است، یادمان میرود که خداوند ناظر است و شاهد و هر آنچه برای بیرون راندن حریف از صحنه میدانیم رو میکنیم ولو به قیمت از دست رفتن اخلاقیات و آبروی طرف مقابل باشد!
مسلمانان مسلمانی ز سر گیرید که کفراز شرم یار من مسلمان وار میآید
به روحانی رای می دهم چون تاحدی به کارهایش اشنا شدم وای نمی دانم دیگران چه کاره هستند
واقعا مقاله منصفانه اي از تحليل انچه گذشت بود. تا الان تحليل منصفانه اي مثل اين مطالعه نكرده بودم دمت گرم تابي جون
تابناک جان شما اگر جرات داشتید مثل دفعه قبل نظر سنجی میگذاشتید تا مشخص شود کی پیروز بود .نه این که نظرات اصولگرا ها را تایید و نظر دیگران را پنهان . واقعا با این وسیله چه کسی رو فریب میدهید خودتان یا مردم ؟
به روحانی رای نمی دهیم
آقایان ما در درگیریهای جناحی اصل را ول کرده ایم و حاشیه چسپیده ایم . خیلی زشت است بعضی ها برای جمع کردن رأی به هر دری می زند حتی حاضر می شود بین شیعه وسنی تفرقه بیاندازید . واقعا متاسفم برای مملتی که این آقا جزء شورای عالی امنیت ملی است . و دیگر این که هیچ جا دیپلماسی بدون پشتیبانه جواب نمی دهد . لا اقل کمی چشم خود را باز کنید .
تابی ؛از یک هفته پیش(بعد از نظرسنجی اول) از چشمم افتادی و کمتر بهت سر میزنم ؛ گویا تندرو ها در یک نقطه با هم مشترکند: تعصب کوکورانه، بدست آوردن قدرت با وعده پرداخت پول، و تخریب طرف مقابل ولو برخلاف منافع کشور
تا وقتی که همه افراد جامعه وجدان کاری نداشته باشند و فساد در جامعه ریشه کن نشود و نظم و تکیه بر توان داخلی تشدید نشود صنعتی شدن و پیشرفت کشور یک رویا خواهد بود باید به رسانه خودی اعتماد شود مناظره با حفظ حقوق طرفین و اشخاص غایب ازاد تر و در زمان بیشتری اجرا شود دیگر زمان ان گذشته که ریس جمهوری وارد شهری میشد و میدان شهر ها برای دیدن او مملو از جمعیت میشد الان مردم خوب میدانند که فقط عمل است که به محبوبیت یک ریس جمهور می افزاید نه شعار
تحلیل ابکی یعنی این
تابی جون! مردم که بچه نیستند خیلی خوب می فهمند می دونند که داری هم از نظرسنجی فرار می کنی هم تحلیل های جهت دار می کنی . صداقت و شفافیت را داری از دست می دی
قالیباف 12 سال هستش که شهردار تهرانه، با این پز میده که از 8000 تن زباله تهران، 400 تن رو تبدیل به برق میکنن تازه اونم به کمک تکنولیژی که در پسابرجام وارد کشور شد، بعد میگه چرا فقط در عرض 3.5 سال مشکل بیکاری کل کشور حل نشده!!!
خنده داره
به جای آقای حسن روحانی ( اصلاح طلب اجاره ای ) به آقای جهانگیری ( اصلاح طلب واقعی) رای بدهید . چهار سال قبل اگر به آقای روحانی رای دادیم چون رای آقای عارف کم می نمود، حالا که آقای جهانگیری بهتر ظاهر شده چرا چنین کنیم.
اگر کسی چهار سال در جریان کارهای دولت باشد نیاز به یک شخص کمکی در دفاع از عملکرد خود ندارد.
پاسخ ها
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
البته بیراه نفرمودید
آقایان مسؤل سایت تابناک این که نظر سنجی بگذارید و نظرات متفاوت با عقاید خود را که فارغ از هرگونه توهین و اسائه ادب باشد را صرفاً به خاطر تضاد با وضعيت موجود چاپ نکنید توهین به مخاطب نیست؟
فقط میرسلیم.برنده واقعی مناظره خودش بود
سلام بر همگی....بحث اصولگرا و اصلاح طلب نیست..اما اقای روحانی واقعا ضعیف بود این رو همه می دونند...
پاسخ ها
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
اگر مباحث جناحی نمی شد همه نظر شما رو تایید می کردند مشکل اینه که فکر می کنیم اگه به ضعف روحانی اعتراف کنیم یعنی دیگران رو تایید کرده ایم
من از طرفدارای سایتتون بودم چون به حق تفسیر میکرد تو این چندسال شما هم خودتونو دارید نشون میدید که چه آدمایی هستید.
وضعیت رای رو معیشت مردم تو این ۴ سال نشون میده فقط قالیباف
من به دولت بی تدبیر ونامید نمره مردودی از20 امتیاز2میدهم چون دوتا مسئله را حل کرد 1.برجام 2. فروش نفت؟
به هرکسی که میخواید رای بدید ٬ بغیر از اون کاندیدی که بی بی سی ازش داره تعریف میکنه.
بايد سايت خبري خودم را عوض كنم .
من و تمام فامیلمون به رو حانی رای میدیم
ملت بزرگ ایران، بزرگی کنید آزموده را آزمودن خطاست
سلام من به آقای روحانی رای میدهم به خاطر کنترل تورم
در دولت قبلی تورم به طرز وحشتناکی بالا بود
عملکرد اصولگراها در هشت سال دوره احمدی نژاد مشخصه
دکتر روحانی رای بالایی رابه علت توانمندبودن شان کسب خواهد نمود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل